Ambitiøst bureau vil femdoble omsætning på 4 år

Peter Engholm
25@mail.dk

Det indebærer en omsætning på 250 mio. kr. og en vækst til ca. 100 medarbejdere. Samtidig har et andet af Sebastian Gullaks selskaber – Bloggers Delight – netop købt den nærmeste konkurrent.

Den seneste uge har de to virksomheder, som Sebastian Gullak stiftede i 2010, meldt offensivt ud: Atcore har som erklæret mål at omsætte for 250 mio. kr. om blot fire år – det er ca. en femdobling – og Bloggers Delight købte nærmeste netværks-konkurrent, Looklab, og har nu blikket rettet mod udlandet.

”Atcore og Bloggers Delight er to ting, der går godt … ud af de 10 virksomheder, jeg har startet. Det er sikkert ikke nogen usædvanlig statistik – at det kræver nogle forsøg. Men jeg kan konstatere, at jeg for fire år siden var god til at kigge ud i fremtiden,” siger Sebastian Gullak.

Han tilføjer:

”Det gode ved de to virksomheder er, at de har fået en modenhed, hvor det har været muligt at hente dygtige ressourcer ind – bl.a. for at afhjælpe mig i Atcore. Det gælder direktør Marc Sårde, der kom fra Creuna, hvor han var direktør for digital forretningsoptimering, og kommerciel direktør Kim Plesner-Jacobsen, der kom fra Vertic, hvor han var Head of Digital Strategy.”

Sebastian Gullak er CEO i Atcore og bestyrelsesmedlem i Bloggers Delight samt – med hans egne ord – ”pisse-passioneret omkring startups”, både hans egne og andres.

”Når det gælder digitale medier, har jeg svært ved at sige nej til at involvere mig,” siger Sebastian Gullak.

Og når både Atcore og Bloggers Delight er modnet og har direktører kørt ind, kan du vel godt tage videre …

”Nej, for det er nu, at det er sjovt. Atcore leverer digital forretningsoptimering, og nu har også C20-virksomhederne fået øje for det. Vi laver digital strategi og eksekvering for også de helt store organisationer, og det er spændende at være med til at transformere dem digitalt,” siger Sebastian Gullak og tilføjer:

”Og når jeg er gået offentligt ud med et mål om 250 mio. kr. i omsætning om fire år, så bliver jeg nødt til at blive i forretningen.”

En heftig produktion af ansættelseskontrakter ligger i kølvandet på det ambitiøse omsætningsmål.

”Vi er ca. 30 medarbejdere i dag, og går efter at være omkring 100 om fire år. Alene i Danmark er vækstpotentialet stort, og det har de internationale konsulenthuse også set. Eksempelvis Deloitte har 200-300 i en tilsvarende enhed, men er endnu ikke i Danmark, eller i Skandinavien for den sags skyld. Men det kunne jo være, at de var nødt til at gå gennem os for at komme ind på det danske marked, hvor vi kender kunderne,” siger Sebastian Gullak.

Så jeres største konkurrenter er konsulenthuse?

”Ligesom vi selv er det. Personligt kender jeg ikke forbrugerne, men Atcore har systemerne til denne forbrugerindsigt, og jeg forstår, hvordan man kommercialiserer virksomheder digitalt – og sikrer en sømløs og optimeret kommunikation fra kunden på alle digitale kanaler. Mest mulig effekt til mindst mulig risiko, siger vi. Tilgangen gør ikke Atcore til et mediabureau eller et webbureau – jeg har ikke set det som andre bureauer. Det er tænkt som et konsulenthus,” siger Sebastian Gullak.

Stadig kan det være svært at se en digital iværksætter sidde som CEO i et konsulenthus …

”Og her bliver jeg ikke desto mindre – men jeg vil fortsat være med i andre projekter. Det bliver bare ikke med mig i front. Mit engagement vil være på rådgiverplan, for jeg har ikke tiden til mere,” siger Sebastian Gullak.