Designkonkurrencen omkring udviklingen af et nyt besøgscenter omkring Elefant-porten og de gamle bryggeri-bygninger i Valby er blevet afgjort.
Det blev et team med amerikanske Ralph Appelbaum Associates i spidsen og med danske PLH Architects som samarbejdspartner, der løb med sejren. Der har i alt deltaget 240 virksomheder fra 20 lande i konkurrencen.
“Det var en svær afgørelse at vælge mellem de fem finalisters visioner, men en enig jury fandt frem til Ralph Appelbaum Associates fra USA som vinder. Deres team med PLH Architects fra Danmark samt Arup og The Visitor Attraction Company begge fra Storbritannien har overbevist os om, at deres meget ambitiøse vision for Ny Carlsberg Bryghus er den helt rette for Carlsberg Group,” siger Carlsbergs koncernchef Jørgen Buhl Rasmussen.
Ambitionen er, at Carlsbergs gæster fra hele verden i det nye oplevelsesscenter skal få oplevelser uden sidestykke. Vindervisionen, der i fremtiden vil kunne tiltrække 400.000 gæster til bydelen, drager desuden tydelige paralleller til den historiske arv og autencitet, der fortsat lever på Valby Bakke, hvor det hele startede for Carlsberg i 1847.
Tilførslen af unikke, nye funktioner til den historiske og unikke arkitektur er et træk ved vinderprojektet, som falder i Jørgen Buhl Rasmussens smag:
“En helt utrolig tagterrasse med udsigtsplatform, en sky arena, bar og restaurant samt en helt ny klubscene. Alt sammen i hjertet af København. Med dette projekt tilfører vi ikke bare København en turistattraktion i verdensklasse; Carlsberg-bydelen får samtidig et trækplaster, der fremover vil understrege Carlsbergs tydelige tilstedeværelse i København,” siger Jørgen Buhl Rasmussen.