I den store mængde af priser, der uddeles i Cannes, er der nogle få, der er noget helt specielt. De hedder Titaniums, og der uddeles ikke ret mange af dem.
I år blev det f.eks. til to: en Grand Prix og en enkelt Titanium Lion.
Årsagen er, at en Titanium skal gives til ideer, der er så unikke, så nye og rene, at de ikke kan kategoriseres på normal vis. De skal være provokerende og udfordre fordomme samt udpege nye retninger for hele industrien.
Det forventes ikke, at der vil være en Grand Prix hvert år.
Men der var altså i år, og den gik til den amerikanske retailer Best Buy for arbejde udført af Crispin Porter + Bogusky.
Ideen handler kort fortalt om at sætte nye standarder op for kundeservice ved hjælp af Twitter og medarbejdere. Projektet går under navnet Twelpforce, og man kan se en præsentation her.
Casen skiller sig helt klart ud i forhold til, hvad man normalt forventer på en festival som Cannes, der jo traditionel mest handler om mere traditionelle kreative ideer.
Men prisen til Best Buy ligger meget godt i forlængelse af en tendens, der sås i en række tilfælde hen over festivalen. Nemlig behovet for at forstå og arbejde med interaktion og relationer.
Den digitale udvikling og de sociale medier skaber enorme forandringer, og interaktion er et af de gennemgående træk ved forandringerne.
Allerede på førstedagen af festivalen i Cannes fortalte vi en historie om en australsk brandkonsulent, der konstaterede at succes femadrettet kommer til at ligge i kvaliteten af lytningen.
Men også på sidste dagen konstaterede et af jury-medlemmerne ved pressemødet omkring Titanium og Integrated, at det er evident, at ethvert brand på en eller anden måde skal have samtaler med deres kunder.
Procter & Gamble’s øverste marketingchef, Marc Pritchard, fortalte om koncernens strategi, der handler om at bevæge sig fra “marketing to serving”.
Chuck Porter, formand Crispin Porter + Bogusky, der er et af verdens hotteste bureauer, konstaterede i sit indlæg, at mennesket i mange tusinde år har kommunikeret med at læse og skrive – noget der indebar interaktion. Så kom de elektroniske medier – først radio og siden tv – og så blev der tale om envejs kommunikation.
Med de digitale medier vender vi tilbage til tovejs-kommunikation. Forbrugerne vil deltage, de vil interagere – og de bureauer, der kan finde ud af omsætte dette til markedsføring – de vil have det bedste potentiale som forretninger.
Udviklingen gør det helt naturligt, at PR er kommet med som kategori – og understreger, hvorfor Cannes har udviklet sig fra at være en filmdomineret konkurrence til en meget bred festival, hvor andre kanaler fylder mere og mere.
I Titanium blev der ud over Best Buy givet en Titanium Lion til en svensk Ikea-kampagne, der anvendte Facebook på en nyskabende måde. Den vandt også Guld i Direct-konkurrencen.
Det samme gælder den engelske anti-kniv-kampagne, “Chose a different ending”. Den vandt Guld i Direct, Media – og altså i Integrated. Desuden vandt den Grand Prix blandt alle Non-profit arbejder i Cannes
Gatorade’s Replay vandt Guld i Media, PR – og Integrated.
Dermed finder man halvdelen af de seks Guld og Grand Prix vindende arbejder i Formel 1 kategorien Titanium and Integrated optræde i andre kategorier som PR, Direct og Media.