Af Peter Engholm info@bureaubiz.dk

”Uden tvivl den mest ”episke” reklame for offentlig transport, vi nogensinde har set,” lyder amerikanernes ros til en film, der blev bragt som dagens reklame i går på Adweek.

I forrige uge var der premiere på Midttrafiks kampagne – inkl. filmen ”Bussen”, hvor vi præsenteres for den uomtvisteligt mest blærede transportform af dem alle.

Der var kradse kommentarer på premieredagen, men anfægtede på ingen måde juryen ved The True Awards - de nominerede filmen, der har Thomas Falkenberg som kreativ rådgiver og er produceret af M2 Film. Og nu følger endnu et skulderklap:

Redaktøren af Adweek udpeger den som Ad of the Day: At køre med bussen har aldrig været mere cool end i dette episke transport-spot.

Bureaubiz omtalte ved lanceringen, at ”tyk humor skal få unge til at ændre syn på bussen”. Og den tykke humor – inkl. en nærmest svulmende selvironi – finder sig til rette hos amerikanerne:

”Folk vil skubbe, slå og mase sig frem til Midttrafiks busser – ikke fordi de er overfyldte, men fordi de bare er så usandsynligt fede at køre med. Det er den absurde, underholdende præmis (…) og uden tvivl den mest ”episke” reklame for offentlig transport, vi nogensinde har set,” lyder anbefalingen fra Adweek.

Offentlig transport i almindelighed, og Region Midtjylland og Midttrafik i særdeleshed, emmer måske ikke af sexiness. Men netop denne storladne for-meget-hed - vel at mærke i en branche, hvor brugeroplevelsen ofte kan være deprimerende eller værre - gør det ifølge Adweek svært at forestille sig et mere humør-løftende stykke arbejde end Midttrafik-filmen.

Opgradér til BureaubizPro og bring dig og dine kollegaer i front med vigtig viden om bureaubranchen.

Med Bureaubiz Pro får du:

  • Bureaurapporten trykt og digitalt
  • Bureaubot
  • Bureaubattle
  • Bureaukalenderen
  • Brancheanalyser
  • Udbudsvagten
  • Fuld adgang til Bureaubiz.dk
  • To årlige gå-hjem-møder
Køb nu

Kommentarer

  1. Jeg er helt uforstående over for hvordan denne reklame kan få så stor anerkendelse. Midttrafiks problem med manglende passagere i de blå busser skyldes ikke et dårligt image blandt de unge. Hvornår har det været “yt” at køre i bus som ung? Jeg mener hvad er alternativet?

    Problemet er at bussernes få køretider og billetpriserne. Jeg mener derfor at denne reklame skaber et værre image for sig selv og nærmest rammer modsat af den egentlige hensigt – nemlig at Midttrafik bliver fremstillet som plat og utjekket at køre med.

  2. Det er ikke første gang der er uddelt priser og ros for reklamer der ikke virker.
    Bevares det er en flot og underholdende reklame, men hvis du siger er rigtigt, så burde kreatøren aflevere sin gage og kvitte sit job. men det sker nok ikke for der står nemlig en helt brance med samme problemer bag ham og hvis de dristede sig til at sige det højt “jamen han har jo ikke noget tøj på” ville det samtidigt skaffe sig selv et eksistentielt problem.

  3. I could read a book about this without finding such real-world appcoarhes! http://fygrdz.com [url=http://ysvdloqc.com]ysvdloqc[/url] [link=http://ctcjmjp.com]ctcjmjp[/link]

  4. Normally I’m against killing but this article slhgautered my ignorance. http://vjtpobr.com [url=http://zpdefonbjcb.com]zpdefonbjcb[/url] [link=http://exvidxskez.com]exvidxskez[/link]