Amerikansk ros til dansk film

Peter Engholm
25@mail.dk

”Uden tvivl den mest ”episke” reklame for offentlig transport, vi nogensinde har set,” lyder amerikanernes ros til en film, der blev bragt som dagens reklame i går på Adweek.

I forrige uge var der premiere på Midttrafiks kampagne – inkl. filmen ”Bussen”, hvor vi præsenteres for den uomtvisteligt mest blærede transportform af dem alle.

Der var kradse kommentarer på premieredagen, men anfægtede på ingen måde juryen ved The True Awards - de nominerede filmen, der har Thomas Falkenberg som kreativ rådgiver og er produceret af M2 Film. Og nu følger endnu et skulderklap:

Redaktøren af Adweek udpeger den som Ad of the Day: At køre med bussen har aldrig været mere cool end i dette episke transport-spot.

Bureaubiz omtalte ved lanceringen, at ”tyk humor skal få unge til at ændre syn på bussen”. Og den tykke humor – inkl. en nærmest svulmende selvironi – finder sig til rette hos amerikanerne:

”Folk vil skubbe, slå og mase sig frem til Midttrafiks busser – ikke fordi de er overfyldte, men fordi de bare er så usandsynligt fede at køre med. Det er den absurde, underholdende præmis (…) og uden tvivl den mest ”episke” reklame for offentlig transport, vi nogensinde har set,” lyder anbefalingen fra Adweek.

Offentlig transport i almindelighed, og Region Midtjylland og Midttrafik i særdeleshed, emmer måske ikke af sexiness. Men netop denne storladne for-meget-hed - vel at mærke i en branche, hvor brugeroplevelsen ofte kan være deprimerende eller værre - gør det ifølge Adweek svært at forestille sig et mere humør-løftende stykke arbejde end Midttrafik-filmen.