Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og har fået et bedre forhold til deres topchefer. Hvilket bl.a. kan tilskrives krisen. Fire nøglepunkter rummer marketingdirektørernes primære udfordring.

Skidt for noget. Godt for noget andet. Midt i en krisetider kommer der nu rapporter om, at amerikanske marketingdirektører oplever nogle positive effekter af de økonomiske problemer.

AdAge fortæller om Spencer Stuarts årlige undersøgelse af CMO’s embedstider, og den viser, at marketingdirektørerne i de 100 mest markedsførte brands nu har deres job i gennemsnit 28,4 måneder, hvilket er en fremgang i forhold til 26,8 måneder i 2007. I 2006 bar joblængden 23,2 måneder.

Den populære fortolkning af disse data er, at marketingdirektørerne har fået et bedre forhold til deres CEO’s i skyggen af recessionen.

CEO’s forventer ikke mere “instant rainmaking” af deres CMO’s, som det udtrykkes i AdAge. Samtidig har marketingdirektørerne tillagt sig en mere ydmyg attitude og docerer ikke brandværdier uden at have researchet problemerne først. Desuden fyrer de ikke mere bureauet dagen efter at være blevet udnævnt.

De bedste marketingdirektører holder en lidt lavere profil og sigter på at gøre CEO’en, som ofte ikke har nogen baggrund i marketing, til brandets cheerleader.

AdAge opgør fire marketing problemstillinger, som CEO’s søger deres CMO’s retningslinjer på:

  • Forbrugerindsigt. Recessionen har sat skub i store forandringer i forbrugeradfærden, og virksomheder har brug for opdateret forbruger-research og reviderede tilgange til segmentering.
  • Prispositionering. De vanskelige økonomiske tider skaber behov for at kunne ramme andre prispunkter i handlen med produkterne. Samtidig skal man dog evne at fastholde brandets kerneværdier, og derfor er et samarbejde mellem CMO og CFO vigtigt.
  • Mere for mindre. Recessionen kræver, at man kommer op med kreative ideer til at strække marketingbudgetterne, så man kan opretholde budskabs-frekvensen for mindre.
  • Digitalisering. Tiden er nu inde til at eksperimentere med og allokere flere midler ind i den digitale verden, og kun CMO har ekspertisen til at bevæge den proces videre.

De bedste CMO’s skal kunne fungere med både højre og venstre hjernehalvdel. De skal have en betydelig analytisk evne for at kunne fokusere på ROI og samtidig skal de have den nødvendige kreativitet til at kunne positionere deres brand tydeligt.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club