Amsterdam-bureau er nu Carlsbergs globale partner

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Bureaurelationerne på tre centrale brands har været turbulente i det seneste år hos Carlsberg. To af dem er nye.

Carlsberg-brandet er nu søgt til Amsterdam for at finde en bureaupartner til håndteringen af det globale budget.

Valget er faldet på det amerikansk-baserede 72andSunny, der nu beskrives som global partner – dog suppleret med lokale asiatiske bureauer.

Valget af 72andSunny kommer oven på en del turbulens, som beskrevet i Bureaubiz i juni.

I starten af 2013 havde man valgt argentinske Santo efter en bureaukonkurrence. Hertil kom et ret nyt samarbejde med Sid Lee på Tuborg.

Men dette samarbejde stoppede allerede i sommer, mens meldingen her var, at samarbejde med Santo var sat på pause. Desuden havde man problemer med det 7 år gamle samarbejde med Robert/Boisen på Somersby. Dette samarbejde arbejdede man målrettet på at få repareret.

Nu lyder meldingen omkring Santo så, at man ikke har nogen projekter med bureauet.

Også belgiske Duval Guillaume har været inde over Carlsberg. Bureauet stod bag den meget succesfulde Bikers-film og siden en film, hvor man satte venskaber på prøve. Et koncept som har udviklet sig til et programformat på TV 2 Zulu.

Duval Guillaume har en bredere relation til Carlsberg nu. Når det gælder Carlsberg-brandet er samarbejdet med bryggeriets belgiske partner, men bureauet er også engageret på andre brands som f.eks. Garage.

På Tuborg har man i efteråret valgt det franske bureau CLM BBDO som erstatning for Sid Lee. bureauet suppleres desuden af Omnicom Direct og Proximity.

Jens Jermiin, der er Vice President Group Digital, Media and Creative Content, forklarede i juni, at der er forskellige årsager til turbulensen. Men den overordnede problemstilling knytter sig til den proces, som Carlsberg er i gang med i forhold til at skabe en mere centraliseret styring af markedsføringen.