Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Og også sponsorerne er kommet helskindet igennem skandalen, konstaterer TNS i en analyse.

Forbrugernes hukommelse er kort. Det er en velkendt sandhed, og den bliver bekræftet i en ny analyse omkring brandet Tiger Woods.

TNS har gennem en række forskellige kilder analyseret effekten af skandalen omkring Tiger Woods utroskab, og konklusionen er, at både tiger Woods og hans sponsorer er kommet helskindet gennem.

Ikke sådan at forstå, at man ikke har kunnet iagttage en reaktion. Der var klart en negative holdning at spore til både Tiger Woods og sponsorerne lige efter hans famøse natlige biluheld og den efterfølgende afsløring af en ægteskabelig krise forårsaget af et større antal sidespring.

Men reaktionen blussede op i to uger efter for derefter at falde igen, og på nuværende tidspunkt er den positive attitude over for sponsorerne klart positiv.

Effekten af skandalen har således været begrænset.

Det noteres dog, at sponsorerne selv har hjulpet med ved at skære anvendelsen af Tiger Woods i reklamer stærkt ned og derved holde lav profil.

Men det passer meget godt til, hvad Keld Strudahl fra Carlsberg i går sagde på Bureaubiz:

“Grundlæggende er et sponsorat et tæt og langsigtet partnerskab, hvor man står last og brast. Og det går begge veje. Hvis den sponsorerede har en krise, skal man som sponsor overveje, hvordan man kan hjælpe frem for at gå sin vej.”

Eneste sponsor, der ser ud til at være hårdere ramt, er Accenture. Men selskabet havde også koblet sig meget stærkt på Tiger Woods med pay-off’en “Be a Tiger”.

Tiger Woods er dog uden problemer fortsat en af USA’s mest populære idrætsfolk og helt uden sammenligning den mest populære golfer. Dog er han nu kun tre gange så populær som nr. 2, Phil Mickelson, hvor han før var fem gange så populær.

Analysen bliver fremlagt på en analysekonference d. 22. marts, som et eksempel på, hvordan man kan anvende internet-buzz som supplement til almindelige analyser.

Kilde: AdAge. Se hele artiklen her

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club