Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Fusionen sker globalt som følge af WPP Goups overtagelse af TNS. I Danmark kan det sikre Gallup en plads som landets største analysefirma.

Efter et længere spil om analysekoncernen TNS lykkedes det sidste år WPP Groups topchef, Sir Martin Sorrell, at udmanøvrere tyske GfK og overtage analysekoncernen TNS.

Det fører nu til, at WPP’s analyse-division, Kantar Group, restrukturerer, og fusionerer de to analyse-selskaber TNS og Research International under brandet TNS.

I Danmark kan det være med til at sikre TNS Gallup pladsen som landets største analysefirma. I 2006 var Gallup størst, i 2007 var Nielsen, men Research International vil lægge en god bid til Gallup. Research International havde i 2007 en nettoomsætning på knap 18 mio. kr.

Adm. dir. Henrik J. Hansen, TNS Gallup, siger, at det ligger fast, at de to analysefirmaer i Danmark bliver lagt sammen under en ledelse, hvor Henrik J. Hansen bliver adm. dir.

“Men det er også det eneste, der ligger fast lige nu”, siger Henrik J. Hansen og tilføjer, at TNS Gallup og Research International supplerer hinanden godt i Danmark.

“Vi har i Gallup en stærk produktion, som de kan trække på, og vi har hver vores styrker inden for forskellige kompetencer”, siger Henrik J. Hansen.

Han slår endvidere fast, at TNS Gallup fortsætter som brand i Danmark, selvom udgangspunktet er, at navnet på den fusionerede virksomhed bliver TNS.

Der er dog plads til at tilgodese lokale behov, hvilket f.eks. også ses i Sverige, hvor Sifo er et stærkt brand, og den fusionerede virksomhed derfor kommer til at hedde TNS Sifo.

Henrik J. Hansen ser fusionen som helt logisk.

“Lige som man ser det på f.eks. mediabureauer, så er det nødvendig med betydelig slagkraft, hvis man vil kunne servicere de store internationale kunder”, siger Henrik J. Hansen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club