Over halvdelen af alle målinger giver et forkert billede af virkeligheden. Denne bombastiske udmelding kommer fra Christian Stjer i Jyllands-Posten på baggrund af DRs forfejlede exit poll på dagen for kommunalvalget.
Christian Stjer er direktør og ejer i analyseinstituttet Voxmeter og har tidligere været direktør og ejer af Catinét Research, der også har lavet meningsmålinger.
Christian Stjer mener, at der bliver lavet alt for mange fejl hos analyseinstitutterne og vil derfor danne en brancheforening for både institutterne og deres kunder selvom der i dag findes både Esomar og DI Videnrådgiverne.
”Mange af de meningsmålinger, som bliver citeret i medierne, er skæve. Det er et generelt udbredt problem. Hvis vi kan få brancheforeningen til at fungere optimalt, kan vi jo snakke om, hvordan vi får vores værktøjer til at fungere bedre”, siger Christian Stjer til Jyllands-Posten
Det, der skal til ifølge analysedirektøren, er standarder for, hvordan en måling bør gennemføres samt en hvidbog, hvor køberne kan få oplyst metoderne for en måling.
Hverken Kresten Roland, der underviser i statistik på Danmarks Medie- og Journalisthøjskole og har skrevet bogen, ’En ny undersøgelse viser – eller gør den’, eller Thomas Yung Andersen, der er direktør i analyseinstituttet Epionion – som stod bag DRs exit poll – mener, at der umiddelbart er belæg for at sige, at der sker mange fejl, men begge erkender, at der kan ske fejl.
Mens Thomas Young Andersen afviser, at der er brug for endnu en brancheforening, kan Kresten Roland godt se ideen i at etablere en sådan, men han er usikker på om det kan lade sig gøre i praksis.
”Hvis det kan skabe større åbenhed omkring deres arbejde – og hvis nogen kan få adgang til rådata – er det meget spændende. Men jeg kan også godt forstå, hvis virksomhederne ikke er interesserede i at lægge deres data frem med argumentet om, at det er en forretningshemmelighed”, siger han til avisen (Jyllands-Posten, p. 3)