Skal man dømme på resultatet i de fire kategorier, hvor finaledeltagerne mandag morgen blev offentliggjort, så er fagforeninger en drivende kraft på den danske reklamescene.
Kategorierne var Press (den største i Cannes ud af 12), Outdoor (den næststørste), Media (den femtestørste) samt Radio, og eneste danske bidrag blev en kampagne for HK indsendt af Mediaedge:cia.
Den blev givet i Media, der også var den af kategorierne, der havde trukket størst opmærksomhed fra danske bureauer med 24 tilmeldte arbejder.
Outdoor havde trukket 18 tilmeldinger, Press 5 og Radio 1.
Status oven på 7 kategorier og 71 indsendte danske arbejder er 2 (to) danske shortliste-placeringer.
På den baggrund skrev vi for nylig, at printannoncen er blevet sorteper, men det er ikke kun i Danmark, det er tilfældet. Godt nok har svenske og norske bureauer indsendt betydeligt flere arbejder i press, men ingen blev shortlistet. Kun et enkelt finsk bidrag repræsenterer Norden.
Uden at have foretaget en fuldstændig optælling, ser shortlisten desuden ud til at bryde med en traditionel amerikansk og europæisk dominans. Der er rigtig mange arbejder fra lande uden for Europa og USA på shortlisten.
Norge klarede sig godt i Radio, men Sverige klarede sig godt i Media.
Til gengæld er der et par svenske arbejder, der kan gå langt.
Aegis kunne ikke holde sammen på Farfar – som så til gengæld har høstet anerkendelse på sit sidste arbejde med Worlds biggest signpost for Nokia. Og det fortsætter man med. Arbejdet optræder på shortlisterne i en række kategorier.
Desuden er der DDB Stockholm’s arbejde for VW under titlen The Fun Theory.