Af FiG

Advice har udviklet et koncept, hvor 8. og 9. klasses elever skal gennem en valgkamp og sammensætte et Folketing. To bureauer har hjulpet med kampagnen.

D. 29. januar vil der være Folketingsvalg. Men nej – du har ikke sovet i timen. Det er ikke det rigtige Folketingsvalg. Det er kun en forpremiere. Og så er det samtidig en Danmarks-premiere på et nyt koncept, der sigter på at styrke de unges forståelse af og deltagelse i demokratiet.

Bag står Folketinget og Undervisningsministeriet, og målgruppen er 8. og 9. klasses elever. Konceptet er udviklet af Advice, der er leadbureau, mens Konform har stået for design og udvikling af den digitale platform, og Tripledesign har udformet det didaktiske set-up af Skolevalg 2015’s læringsspil sammen med lærervejledningen.

”Udover at gøre Skolevalg 2015 så motiverende og sjovt som muligt, har vi også arbejdet meget med at gøre det autentisk. Fx ved at Statsministeren udskriver valget, TV2 News Skole laver nyhedsudsendelser og ved at vælge mærkesager, der er reelle politiske debatemner. På den måde klæder vi bedst de unge på til at træde ud i den demokratiske virkelighed,” siger Ina Kristensen der er seniorrådgiver i Digital & Social hos Advice.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt skød valgkampen i gang i mandags, og den varer tre uger for de 70.000 elever, der har tilmeldt sig Skolevalg 2015. D. 29. januar er der så valg, hvor eleverne sammensætter et Folketing.

”Vi vil gerne vise, at demokrati starter hos den enkelte elev. Derfor har vi skabt et koncept, hvor eleverne selv forholder sig til og kæmper for deres mærkesager i de to første uger. Herefter kommer ungdomspartierne ind i den tredje uge, hvor de sammensætter deres valgprogram ud fra de mærkesager, eleverne i forvejen kender og har arbejdet med,” siger Ina Kristensen.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club