Anderledes tilgang til valgkamp: Det er kedeligt

Peter Engholm
25@mail.dk

Brief og rammer har været klare i de tre offentlige kampagner op til valget om retsforbeholdene. Men i den kampagne, der har premiere i dag, har bureauet selv defineret idé og målgruppe.

Valget den 3. december om Danmarks retsforhold i EU har foreløbig affødt tre offentlige kampagner. Nu følger en fjerde. Med et lidt usædvanligt afsæt.

De tre første er Folketingets EU-oplysning (GivMigSvar.nu) og to fra regeringen/Justitsministeriet; en overordnet oplysningskampagne (3december.dk) og en husk-at-stemme kampagne rettet mod især førstegangsvælgere.

Den fjerde, der har premiere i dag, er rettet mod unge vælgere. Og det anderledes afsæt? At det er bureauet selv, der er kommet med ideen.

Bureauet er Move Copenhagen, og kreativ direktør Simon de Tusch-Lec siger:

”Vi definerer tit opgaver, som vi så søger støtter til. Det giver os nogle kreative friheder og energi. Mens de andre kampagner er vundet via udbud med definerede rammer, har vi selv defineret idé og målgruppe.”

Move gik til Europa-Nævnet under Kulturministeriet med sit forslag, og fik støtte til at gennemføre kampagnen. Europa-Nævnet består af fem medlemmer fra Folketingets fem største partier – medlemmer udnævnt af ministeriet.

”Målsætningen fra andre offentlige kampagner kan reelt være at holde ryggen fri og med kanter, der er slebet så meget af, at det er i fare for slet ikke at kommunikere. Europa Nævnet har ikke blandet sig i kampagnen, og vi har kunnet tage chancer for at ændre adfærd,” siger Simon de Tusch-Lec. Han tilføjer:


”Vi oplever tit, at offentlige kunder gerne vil tale i øjenhøjde med målgruppen, men at det er en svær øvelse, når det kommer til stykket. Enten bliver det tandløst eller også bliver det forgøglet.”

Om tilgangen til valget siger den kreative direktør:


”Vi pløjede al info om valget igennem og kiggede på hinanden: Det er kedeligt. Det er svært og diffust, men det er ikke desto mindre præmissen, og den skal vi se i øjnene. Budskabet i kampagnen er, at det er kedeligt – men også vigtigt.”

Se mere om kampagnen på sitet og på Facebook, hvor kedeligheden understreges i en film.