Angry Birds-eufori i Cannes

Peter Engholm
peter@bureaubiz.dk

Finske Rovio, der har skabt mega-spillet Angry Birds, har ikke brugere, ikke kunder, men fans. Og dem er der dælme også mange af blandt klodens bureauer og marketingafdelinger.

Angry Birds-spillet er downloadet i en kvart milliard eksemplarer, og det spilles dagligt 200 mio. minutter – og inkl. Angry Birds Rio har spillet ligget nr. 1 i App Store, USA, i foreløbig 300 dage.

Og er dét for digitalt, så tag noget så analogt som en simpel håndsoprækning. For vi var nede i promillerne for at beskrive andelen af tilhørere i den fyldte Debussy-sal i Cannes, der ikke har spillet Angry Birds. Resten rakte hånden op.

Dermed havde Peter Vesterbacka forsamlingen med sig fra begyndelsen. Han er marketingdirektør i Rovio Mobile, selskabet bag Angry Birds. Han betitler sig mighty eagle –  pænt poppet, men refererer til en opgradering i Angry Birds, hvor man kan købe en stor ørn og bringe den i spil.

Rovio er finsk, men der er en american dream over Angry Birds’ skabelsesberetning.

“Vi havde i årevis bygget en masse spil for andre, bl.a. Need For Speed – fede spil, men ikke så fedt for os, for vi tjente ikke så mange penge. Vi var faktisk på vej mod konkurs, da vi besluttede os for at skabe vores eget spil. Det tog otte måneder, længere tid end noget andet spil – bl.a. fordi vi for hvert skridt eliminerede held. Vi vidste, hvad der skulle til for at lave et hit-spil. Så på den måde kan man sige, at Angry Birds er en overnight succes, der tog otte år,” sagde Peter Vesterbacka.

Han gav tre fif til at skabe et hitspil: Gode karakterer, let tilgængelighed og pokkers vanedannende. Let at sige, ikke så let at udføre, medgav Vesterbacka.

Seminaret i Cannes hed “Addiction: What brands can learn from Angry Birds”. Og Vesterbacka gjorde det simpelt ved at fortælle, der basalt set er to ting – de eneste to ting – som Rovia bekymrer sig om:

“Vores fans og vores brand. Vi har hverken brugere eller kunder, men fans. Alt hvad vi gør, sker ud fra spørgsmålet: Hvad gør det her for vores fans? Man er nødt til at skabe fans. Tag mobilbranchen – det dér firma fra Californien har fans, mobilfirmaet i vores finske nabolag har ikke fans. Vi er heller ikke en spilvirksomhed eller en teknologivirksomhed, men en entertainment-franchise. Og inden så længe har vi én milliard fans, vent og se. Og et god råd: Hold fast i de stjerner, I har fået i spillet, for de bliver noget værd,” sagde Peter Vesterbacka.

Hvad angår brandet, Angry Birds, så ligger hele dialogen mellem dem og fansene i selve navnet:

“Vi har et brand, der råber og skriger på et spørgsmål: Hvorfor er fuglene gale? Og på den måde tager man spontant hul på diskussionen,” sagde Peter Vesterbacka.

Han tilføjede, at Angry Birds for tiden er det 3. mest kopierede brand i Kina. Det vil Rovio gerne lave om på, så man næste år er det mest kopierede brand i Kina. Finsk humor – som der i dette tilfælde blev grinet af.

Også med de festival-delegerede opstod der en diskussion – først med spørgsmål via Twitter, bl.a. “Hvorfor arbejder I ikke mere sammen med bureauer?!

“Angry Birds har, hvad der svarer til 1 pct. af tv-tiden i USA, men vi har ikke 1 pct. af reklameindtægterne. Det er uretfærdigt, og dét vil vi gerne arbejde sammen med bureauer om at lave om på,” sagde Peter Vesterbacka – og modtog et bifald fra salen.

Seminarets sidste spørgsmål kom fra salen:

“Vil du ikke kaste fuglene?!”, blev der råbt – med tanke på de to plysfigurer, der var sat på sofabordet på scenen.

Det skabte noget nær kaos, hvor bureau- og marketingfolk fra hele kloden smed ethvert forbehold over bord. Og bedre blev det ikke, da hjælpere bar flere papkasser med vrede fugle ind på scenen, og ud fløj fuglene.

Messi ku’ ha’ kastet sin trøje ud til publikum efter Champions League-sejren – det havde ikke skabt større begejstring og højere her!-her!! råb fra publikum. Imponerende – og en simpel demonstration af fan-begrebet.