Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den amerikanske bureauorganisation ser en tendens til, at annoncører forsøger at få ideer gratis gennem konkurrencer. Også i Danmark ser DRRB en sådan udvikling.

“Enhver mærkevarevirksomhed vil gøre alt for at beskytte sit brand. Det samme gør vi, og vores brand er kreativitet”.

Således stiller DRRB’s formand, Jan Olsen, situationen op over for en tendens, hvor annoncører udskriver konkurrencer på et grundlag, der kan ligne et forsøg på at få gratis ideer.

Nasseri vil mindre diplomatiske tunger nok sige.

Det er ikke kun i Danmark, man ser tendensen. I følge AdAge har den amerikanske bureauorganisation, 4A, skrevet til et større antal bureaukonsulenter og bedt dem om at inkludere i deres søgeaftaler, at ophavsretten til arbejde udført i en konkurrence tilhører bureauet, indtil det enten bliver hyret, eller man har aftalt en betaling for arbejdet.

4A ser et stigende antal konkurrencer, hvor bureauerne bliver bedt om spekulativ tænkning eller arbejde af en karakter, hvor organisationen frygter, at det er et forsøg på at samle nye ideer op i et marked, hvor presset er stort.

“Også i Danmark ser vi en tendens til, at bureauer skal afgive rettigheder i konkurrencer. Vi ser også konkurrencer, hvor kunden ikke vil forpligtige sig til at træffe et valg”, siger Jan Olsen og fortsætter:

“Bureauer skal let investere en million kroner i en konkurrence, og så må det ske på fair vilkår. Ophavsrettigheder er oplagt, men herudover handler det f.eks. også om, at kunden forpligtiger sig til at træffe et valg samt at der sker en aflønning. Sammenligner man med arkitektkonkurrencer, så sker der en betaling til nr. 1, 2 og 3. Jo mere fair vilkår, des mere engagement og kvalitet kan man få fra bureauerne”.

Jan Olsen understreger, at man i DRRB er opmærksomme på problemer, og at man straks skriver ud til alle tilfælde, hvor man bliver opmærksom på problemer.

“Det er det primære, vi kan. Selvfølgelig kan bureauerne også bare nægte at deltage, og det er der da også nogen, der gør. Men det kan man ikke forvente i en tid, hvor presset er så stort. Jeg synes det må være i alles interesse – også annoncørernes – at skabe fair rammer. De ville jo aldrig selv acceptere at blive behandlet på den måde”, siger Jan Olsen.

Kommentarer

  1. Selvmål DRRB – igen.
    I DRRB’s Retningslinier for bureaukonkurrencer punkt 6 har de selv skrevet at: “..Annoncøren behøver dog ikke udpege en vinder.”
    Der er for meget piveri fra DRRB’s side. Man er interesseret i at vinde i Lotto med få lodder i spil,men man er ikke interesseret at investere i det…
    Mht ejerkab at materialle er det dog rigtigt men nok et scenari vi skal til at vænne os til…

  2. Det er ikke vilje til investering, der mangler!
    Det er muligt, at DRRBs retningslinjer ikke kræver, at der udpeges en vinder, men det ændrer ikke ved at, tyveri af idéer ikke er i orden.
    Det er ikke pga. manglende vilje til investeringer, men der er forskel på at investere og forære væk.

  3. Vi skal vel ikke vænne os til at kreative ideer bliver nasset uden betaling ? men jeg misforstår dig måske.

    At bureauerne stadig står fast på ejerskab efter en kunde har betalt, har altid i mine ører lydt en smule for ‘kunstnerisk’.

    Visuelle ideer må være nemme at bevise ved “nasseri”, men hva med mere strategiske ideer ?

  4. Nej, selvmål DRRB, det skal vi i hvert fald ikke vænne os til. I disse tider går man selvfølgelig hele vejen i udbud og konkurrencer, men hvis ikke rettighederne tilhører bureauet, indtil andet er aftalt (og afregnet), hører alting da op!

  5. Den million man “bruger” på en konkurrence ville nok få et bedre liv, hvis den blev investeret i eksisterende kunder.
    Men hvis et bureau har lyst til at forære rettigheder og arbejde væk til en værdi af en million kroner og så få 50.000 kr. den anden vej, skal de da være velkommen.
    Problematikken er på ingen måder ny og komplet uløselig fra centralt hold med mindre konkurrencer forbydes. Det må således være op til det enkelte bureau om det vil deltage. Personligt deltager jeg altid, hvis jeg har spillet bordtennis med direktørens kone eller hvis hans børn går i min datters børnehave. Men det ER en falliterklæring at forære strategi og kreativt arbejde væk til en annoncør, der sjældent ved hvad der er op og ned på en god idé og som heller ikke kender sin egen eksistensberettigelse på markedet. En dygtig marketingchef ved altid hvem der laver de gode og rigtige varer, og har ikke brug for at udskrive konkurrencer med mindre han vil udfordre det eksisterende bureau. Så en konkurrence er altid et faresignal og et tegn på at her er der en flok usikre og angstprægende klaphatte på spil.(tvungne konkurrence undtaget). Hvis der skulle være nogen trøst er det at de fleste annoncørerne hverken kan se den gode idé eller finde ud af at bruge den. Selv ikke når de har givet 5 kroner for den

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club