Af Peter Engholm 25@mail.dk

En udvalgt skare kreatører på YouTube har skabt seertal, som mange tv-shows misunder. Stjernerne - flere med over en kvart milliard visninger - blevet medier i sig selv.

I gamle dage – helt tilbage til 2005-2006 – tumlede skuespillere, komikere og meningsmagere rundt på internettet i håbet om at slå igennem på tv. Sådan er det ikke længere – ikke for alle.

Komedieskuespilleren Shane Dawsons videoer på toethalvt år har samlet i alt 670.000.000 visninger – “Kendt fra TV” mærkatet falmer her – og den typiske YouTube-sjterne har snit 250.000 visninger pr. video.

“På en hvilken som helst aften eller dag har Top 10 YouTubers flere visninger end nogen kabel-tv kanal”, siger Walter Sabo, en tidligere ABC radio-chef, der for tre år siden stiftede en internet talent bureau, HitViews.

AdWeek beretter, at disse seertal ikke går upåagtede hen hos annoncørerne. YouTube-stjerner – og her tales om flere hundreder af slagsen – hiver hver over 100.000 dollar hjem årligt i reklameindtægter fra Google, med op mod 20.000 dollar pr ‘pop’ for branded videos, og selv merchandising er der et marked for.

General Electric hyrede for nylig 15 YouTubers til at lave en videoserie til “Tag Your Green”-kampagnen, og på blot tre uger var serien blevet vist mere end 12 mio. gange.

Her har læren været, at annoncøren udelukkende forsyner YouTuber’ne med et tema og udvalgte punkter fra dagsorden – og overlader resten til stjernen, der kommunikerer på sin egen måde.

Udvalgte YouTube-stjerner

iJustine – Justine Ezarik har en videoblogging kanal med næsten én million abonnenter – et loyalt og ungt publikum. Hun begyndte at lægge videoer på i 2006 og er ikke bleg for at booste begrebet product placement og gøre brandet til en co-star.

Rhett & Link – Rhett McLaughlin og Link Neal er også YouTube-veteraner, der ikke bare er annoncør-kæledægger, men faktisk skabte sig et navn med at lave en opgave, “I love local commercials”, en lang række spidsfindige spots. De spøjse videoer rummer ofte musikalske indslag, f.eks. The Facebook Song, der har 6,7 mio. visninger.

Smosh – komikerduoen Ian Hecox og Anthony Padilla er YouTube-veteraner med en start tilbage i 2005. 1,9 mio. abonnenter, den 5. største skare nogensinde. Samler jævnligt over en million visninger , og en de mest populære videoer viste, hvad der ville ske “If videogames were real.” En video for Kraft trak 1,4 mio. visninger.

Michelle Phan – den førende af en gruppe unge kvinder, der laver makeup vidoer. Én million abonneter og samlede visninger på 259 mio. 22-årige Phan er seneste talskvinde for Lancome, som fremfor den sædvanlige skuespiller valgte en person, der filmer sin kosmetik-undervisning i soveværelset. Phan slog igennem med en video, der viste, hvordan man selv kan skabe Lady Gagas look – vist 14 mio. gange på 10 måneder.

What the buck? – Michael Buckley har det verbale maskingevær fremme og fyrer kommentarer af om popkultur og kändisser – og netop det celebre twist gør ham populær på YouTube (med små 280 mio. visninger i alt og en lille million abonnenter) og hos underholdningsselskaber, der hyrer ham til at promovere tv-stjernerne.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club