Af Peter Engholm 25@mail.dk

Ad Age offentliggør sin årlige Global Marketers i dag – og den er dybt forældet.

“Først med det sidste” er et klassisk payoff for nyhedsmedier. Udviklingen går imidlertid så stærkt, at det til tider snarere bliver “Først med det næstsidste”. Ad Age leverer for 22. gang sin årlige Global Marketers, der går både bredt og dybt med verdens reklameforbrug.

Ulempen er blot, at man den 8. december 2008 – det økonomisk mest feberhede år siden 1930erne – beskriver 2007-forbruget. Og således overhaler virkeligheden tallene indenom, så en beskrivelse af det seneste år bliver et stykke arkæologi snarere end nyhedsjournalistik.

Men lad os for en god ordens skyld – og for at tage en tur ned ad Minde Allé – kaste et blik på listen, nærmere bestemt toppen af den. Man bedes bemærke de glade dage med tocifrede stigningstakster i forbruget, samt tilstedeværelsen af flere bilkoncerner.

Verdens største annoncører 2007

– opgjort i listepriser. I parentes ses placeringen i 2006.

  1. (1) Procter & Gamble 9,358 mia. dollars (+ 11,2 pct. i forhold til 2006)
  2. (2) Unilever 5,295 mia. dollars (+ 16,7)
  3. (5) L’Oreal 3,426 mia. dollars (+ 12)
  4. (3) General Motors 3,345 mia. dollars (- 0,9)
  5. (4) Toyota Motor Corp. 3,202 mia. dollars (+ 2,3)
  6. (6) Ford Motor Co. 2,902 mia. dollars (+ 4,4)
  7. (7) Johnson & Johnson 2,361 mia. dollars (+ 7,7)
  8. (10) Nestle 2,181 mia. dollars (+ 6,6)
  9. (12) Coca-Cola Co. 2,177 mia. dollars (+ 14)
  10. (11) Honda Motor Co. 2,207 mia. dollars (+ 4,6)

Ude af Top 10 siden 2006 er Time Warner og Sony. Eneste nordiske repræsentant er Ikea på 80. plads (nr. 91 i 2006), der – i listepriser – annoncerede 437 mio. dollars i 2007 mod 339 mio. dollars året før.

På verdensplan steg reklameforbruget i 2007 med 8 pct. – målt i dollars. I USA faldt forbruget 0,1 pct., mens stigningen i resten af verden alt overvejende tilskrives den faldende dollarkurs.

Samtidig med offentliggørelsen af listen er Group M ude med forudsigelse for 2008: Det amerikanske reklameforbrug vil i år stige 0,3 pct., og på verdensplan vil stigningen være 2,6 pct. Og i 2009 forventes et fald på 3,2 pct. i USA og 0,2 pct. på verdensplan.

Se Ad Ages rapport – med alle 100 annoncører – her:

http://adage.com/images/random/datacenter/2008/globalmarketing2008.pdf

 

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club