Af Peter Engholm 25@mail.dk

På blot et år er de store og mellemstore virksomheders brug af både mobil og sociale medier steget betydeligt. På enkelte områder har de endda overhalet forbrugerne.

Når virksomheder rykker på de digitale kanaler, så rykker de tilsyneladende eksplosivt – og i flok. Og særligt på områderne Mobil og Sociale Medier er der blevet investeret betydeligt inden for de seneste 12 måneder.

Det Digitale Sundhedstjek fra MyResearch og Starcom har de seneste tre år undersøgt danske virksomheders brug af digitale muligheder. Seneste undersøgelse omfatter 216 store og mellemstore virksomheder, og omkring halvdelen af dem er gengangere fra en lignende undersøgelse fra 2011.

“Evalueret på 30 performance kriterier har virksomhederne generelt løftet sig digitalt, og vi har endda hævet barren en smule. De to største forbruger-drivere er fortsat de sociale medier og nu også den mobile, digitale adfærd,” siger Mogens Østergaard, adm. direktør i MyResearch.

I det Digitale Sundhedstjek omfatter Mobil-området Mobilsite og apps – til både iPhone, iPad og Android.

  • Mobilsite – 38 pct. af de undersøgte virksomheder har nu et mobil-tilpasset site, hvilket er godt en fordobling, fra 18 pct., i 2011.
  • iPhone-apps – næsten fordoblet, fra 25 pct. til nu 49 pct.
  • Android-apps – næsten tredoblet, fra 13 pct. til 38 pct.

“Vi pointerede sidste år, at der var omtrent lige mange iPhones og Android-smartphones, men hypen omkring iPhones var større. Nu ligger de på niveau,” siger Mogens Østergaard.

De sociale medier omfatter i undersøgelsen bl.a.

  • Blogs – 8 pct. af de undersøgte virkssomheder anvendte dem i 2011. I år er tallet 15 pct.
  • YouTube-kanal – fra 52 pct. til 81 pct.
  • Facebook side fans – fra 43 til 57 pct.
  • LinkedIn profil – 58 til 78 pct.

“Vi kan se, at forbrugernes brug og parathed på disse områder har været tilstede i et stykke tid, så virksomhederne har haft en reaktionstid på 1-2 år. Nu har de imidlertid rykket hurtigt,” siger Mogens Østergaard.

Sammenholdt med forbrugernes anvendelse af medierne har virksomhederne overhalet forbrugerne på iPhone- og Android-apps.

Selv om virksomhederne har investereret tungt og flyttet sig hurtigt, så er der fortsat plads til yderligere vækst:

“Virksomhederne bruger i snit kun godt 40 pct. af de undersøgte kanaler. Og i forhold til forbrugernes anvendelse, så halter virksomhederne fortsat bagefter på bl.a. mobilsite, blog, online video og Facebook engagement,” siger Mogens Østergaard.

Han tilføjer, at det – naturligvis – også er et spørgsmål om at investere rigtigt og “ikke skyde med spredehagl”. På samtlige digitale kanaler har virksomhederne øget deres investeringer, undtagen én kanal – der oven i købet går tilbage: Twitter followers er skrumpet fra 25 pct. til 14 pct. på et år.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club