Annoncører kårer ny imagekonge blandt mediabureauer

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

GroupM er markant større end alle andre – men gruppens mediabureau-brands blander sig ikke rigtig i topstriden i årets MyImage.

At miste en førsteplads kan være træls – men det kan også stimulere sulten. Der var engang, hvor OMD på det nærmeste ejede førstepladsen i de årlige imagemålinger, som kørte på først Børsens Nyhedsmagasin og siden Berlingskes Nyhedsmagasin.

Da MyImage, som produceres af MyResearch, tog over, var det fortsat med OMD på toppen.

Men så skete det. I 2012 skubbede Carat OMD fra tronen, og beholdt den de næste tre år.

Det skærpede sanserne hos OMD, som i 2015 genvandt førstepladsen.

Men efter to år må bureauet igen afgive tronen. Og igen til Carat.

Med 708 marketingansvarlige er MyImage den største analyse i Danmark blandt annoncører, og når det gælder mediabureauerne, så er kampen om tronen en dyst mellem Carat og OMD. Ingen andre ser ud til at kunne true dem. Til gengæld er dysten så tæt, at det meget let kan skifte igen næste år.

OMDs score er stabil i årets analyse, mens Carat løftede sig på både Brandstyrke og den kvalitative del, Brandposition.

Tronskiftet kan meget vel være et resultat af, at Carat har fået mere stabilitet i ledelsen oven på en lille smule turbulens. Først blev Malene Birkebæk i 2013 ny direktør for bureauet, men hun valgte efter et års tid at stoppe til fordel for DR. Til gengæld kom Joachim Rubow til, men han valgte efter ca. et halvt år at skifte til Tryg i slutningen af 2014.

Nu er det så Rene Westendahl, der står i spidsen, og han har været hos bureauet siden 2010, så selvom han først overtog ledelsen i 2015, så kan stabilitet og fokus meget vel have indfundet sig igen.

Det vurderer han i hvert fald selv.

“Vi er 50 medarbejdere, og i en branche, hvor der er kamp om folk, har vi i løbet af det seneste år kun mistet en enkelt til et andet mediabureau. Vores medarbejdermålinger er også gået markant op, og jeg tror, det er noget, der smitter af på kunderne,” siger Rene Westendahl og understreger, at den positive udvikling ikke kun gælder kontoret i København. Også Aarhus-kontoret har oplevet en tilsvarende stærk udvikling og dermed bidraget til fremgangen i imageanalysen

OMDs søsterbureau går frem

OMD er en del af OMG, og her kan man glæde sig over, at søsterbureauet PHD går frem og har overtaget tredjepladsen fra Mediacom.

Det betyder, at GroupM som Danmarks klart største bureaugruppe ikke rigtig blander sig i topstriden. I år er MEC bedst efter at være gået fra 7. til 4. pladsen, mens Mediacom dumper til 5. pladsen.

IUM har gennem årene gået noget op og ned. Ikke så meget på grund af den faktuelle score, der reelt har været mere stabil, men i et midterfelt skal der ikke altid meget til at flytte adskillige pladser.

I år har bureauet dog oplevet et reelt fald i Brandstyrke, der har kostet et fald fra 4. til 9. pladsen.

IUM er en del af Mediabrands, og den gruppe optræder nu også hos reklamebureauerne, idet det kreative digitale bureau, Marvelous, efter i sommer at have overtage Lowefriends, for første gang optræder i denne del af MyImage.

Samlet blev det til en placering langt nede på listen blandt de 37 reklamebureauer, men kendskabsgraden blev på 31, og det er faktisk ikke så tosset for et ret nyt bureau.

Det blev endda til en førsteplads på den kvalitative parameter, der hedder “Gode til digitale løsninger”.

Top 5 MyImage

  1. Carat (2)
  2. OMD (1)
  3. PHD (5)
  4. MEC (7)
  5. Mediacom (3)

Top 5 Brandstyrke

  1. Carat (1)
  2. OMD (2)
  3. Mediacom (3)
  4. PHD (6)
  5. Mindshare (5)

Top 5 Brandposition

  1. PHD (3)
  2. OMD (1)
  3. Carat (4)
  4. MEC (9)
  5. Orchestra (6)

Top 3 kvalitative parametre

Innovative

  1. Vizeum
  2. PHD
  3. Mindshare

Strategisk stærke

  1. OMD
  2. Carat
  3. Mediacom

Gode til at integrere kommunikationsløsninger

  1. Carat
  2. PHD
  3. MEC

Gode til at skabe resultater

  1. OMD
  2. Carat
  3. PHD

Adskiller sig markant fra andre mediabureauer

  1. Orchestra
  2. PHD
  3. Mediabroker

Gode til at samarbejde med andre bureautyper

  1. MEC
  2. Orchestra
  3. PHD

Har gode digitale kompetencer

  1. Vizeum
  2. Carat
  3. OMD

Har gode analytiske kompetencer

  1. MEC
  2. OMD
  3. Carat

Er dygtige til at forhandle priser/vilkår

  1. OMD
  2. PHD
  3. Carat

MyImage er udført af MyResearch. 708 marketingansvarlige har svaret (704 sidste år). Det er en svarprocent på 21. Den største gruppe blandt respondenterne udgøres af Marketingdir./chef mens de næststørste udgøres af Brand/Category manager samt Online/Eb-manager. Den samlede image-score bygger på to overordnede parametre: BrandStrength, der bygger på kendskab til bureauet, lysten til at invitere bureauet til pitch og momentum, som er lysten til at invitere til pitch korrigeret for bureauets kundeandel. BrandPosition, der bygger på i hvilket omfang annoncører mener ni image udsagn passer på bureauet. Du kan læse mere om analysen og bestille rapporterne på www.myresearch.dk