Stadig flere annoncører betaler for tv-programmer. Det fortæller Børsen, som desuden anfører, at det både er en fordel for annoncørerne og for tv-stationerne, der sparer penge på at indkøbe programmer.
Seneste eksempel på et annoncør-betalt program er TV2s program ‘Skiskolen’, som starter til efteråret og betales af VisitNorway og Innovasjon Norge.
Andre programmer, der er købt af annoncørerne, er ’Moderne Mamma’, ’Fri Huset’ og ’Grillfeber’, mens virksomhederne bag hedder henholdsvis Galbani, Falck og Weber.
Selvom VisitNorway og Innovasjon Norge ikke kan komme med direkte reklame og salgsbudskaber i programmet ’Skiskolen’, får de mulighed for at udnytte samarbejdet kommercielt, bl.a. ved at kunne bruge værten, Sophie Fjellvang-Sølling, til nogle reklamefilm, fortæller markedschef i Innovasjon Norge, Henrik Verner Jensen, til Børsen.
Med ‘Grillfeber’ fik også Weber en god markedsføringskanal.
”Vi havde nogle rigtig, rigtig gode erfaringer med ’Grillfeber’. Målet var ikke kendskab, for det er meget højt herhjemme i forvejen, men vi ville gerne få danskerne til at bruge deres grill mere og det er lykkedes”.
Det siger marketingdirektør Stig Pedersen til avisen og fortæller endvidere, at salget af tilkøbsprodukter blev øget markant hen over sommeren, hvor programmet kørte. (Børsen Mediemarked, p. 10).