Annoncørerne afleverer corona-regningen til bureauerne

Finn Graversen,
journalist

I et faldende marked satser CMO’erne mere på Inhouse end på bureauer. Årets CMO trendanalyse viser en stor spredning i annoncørernes reaktionsmønster.

At annoncørerne træder på bremsen i år kommer næppe som den helt store overraskelse. Spørgsmålet er mere, hvor stor en nedgang, der lægges op til.

Det kan man få en indikation på i den årlige BureauTrends, som udgives i et samarbejde mellem Bureaubiz og MyResearch og som udkommer i slutningen af denne måned.

Rapporten rummer tre analyser: en CMO trendanalyse, en Bureaudirektør trendanalyse samt en Nøgletalsanalyse, der bygger på indleverede regnskaber for 2019.

CMO trendanalysen bygger på besvarelser fra 117 marketingansvarlige, der repræsenterer et samlet marketingbudget på 4,1 mia. kr.

Facit på analysen er blevet et fald i marketingbudgettet på 4,8 pct. for 2020, og det er et tal, der rimeligt matcher, hvad der har været nævnt af tal for nedgangen i økonomien. Godt nok er Danmarks Statistik på det seneste udkommet med et fald i BNP på over 7 pct., men det er for 2. kvartal, og spørgsmålet er, hvordan resten af året vil udvikle sig.

Grundlæggende er der tvetydige signaler på den økonomiske udvikling, og CMO trendanalysen er da også kendetegnet ved en meget stor spredning i svarene. Der er en markant vækst i antallet af annoncører, der har trådt hårdt på bremsen, men næsten hver 6. annoncør tilkendegiver, at de ikke er påvirket af corona-krisen, og der er fortsat en gruppe annoncører, som har øget deres budget markant.

Analysen viser dog også en markant trend: Annoncørerne prioriterer inhouse-ressourcerne højere, og derfor skærer de mere i fees til bureauer og konsulenter end de gør på inhouse. Corona-regningen bliver kort sagt afleveret til bureauerne.

Budskabet er populært sagt nået frem til bureaudirektørerne. Bureaudirektør trendanalysen viser en forventning om et samlet fald i bruttoavancen på 4 pct., hvilket er et markant fald i forhold til forventningerne i sidste års analyse. Her lød forventningerne på en vækst på 8 pct. De digitale bureauer er de mest optimistiske – reklamebureauerne er de mest pessimistiske.

 

Bureaubiz’ årlige bureaurapport er fusioneret med MyResearch’ Trendrapporten og indeholder derfor et kinderæg af viden i form af Nøgletalsanalysen, CMO trendanalysen og Bureaudirektør trendanalysen. Det nye navn er BureauTrends. 2020-rapporten udkommer ultimo august, og koster kr. 4.950,- ex moms for den trykte rapport og kr. 500,- ex moms/styk, hvis du ønsker flere rapporter tilsendt. Bestil rapporten her.

Sponsorer på rapporten er: Isobar, Orchestra, Hjaltelin Stahl og Omnicom Media Group.