Ansæt en growth-hacker og øg din omsætning

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Onlinevirksomhed ansætter en særlig type hacker, der giver kontant gevinst på bundlinjen.

Hacking er ikke særlig rart at blive udsat for. Men hvis dit firma ansætter en growth hacker kan det give en rigtig god gevinst.

En growth hacker er en, der kigger på kundernes adfærd på nettet og bruger den til at lave små design ændringer, der kan føre til stor vækst i omsætningen.

Jonas Nielsen er ansat hos 123hjemmeside for at holde øje med al den data, kunderne efterlader online.

Foreløbig har bare et af de projekter, som Jonas Nielsen, der er uddannet i fysik, arbejdet med, kastet en meromsætning på 3,6 mio. kr. af sig.

Growth hackerens job består i at indsamle data fra kundernes adfærd på nettet, analysere dem og derefter at afprøve om justeringer på hjemmesidedesign og – funktionalitet kan medføre mersalg.

Et af de projekter, som Jonas Nielsen har arbejdet på, har givet en meromsætning på 3, 6 millioner om året ud af en omsætning på ca. 30. millioner.

Og det ’blot’ ved at teste om et baggrundsbillede på nye kunders hjemmeside var bedre end ikke noget baggrundsbillede.

De kunder, der så baggrundsbilledet var 10 procent mere tilbøjelige til at købe og det har skabt 600 flere salg ud af de 5.000 månedlige salg.

Ved at se på sammenhængen mellem bannere, kundeadfærd og købsadfærd, kan man eksperimentere sig frem til, hvad der er mest optimalt, siger direktør for 123hjemmesider, Morten Elk til Berlingske:

”Du kan måle om det reelt var et budskab kombineret med e brugeroplevelse og e-mailen om, at kunden skulle forlænge sit abonnement, der skabte mere forretning. Growth hackerens rolle er opstået, fordi hele kæden fra marketing til omsætning er tilgængelig for måling og eksperimenter”,

Berlingske Business, p. 10-11.