Apple: Konge og oprører

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Danske virksomheder kan lære af Apples tilgang til at forankre søjler, der bærer brandet.

I nat dansk tid lancerede Apple The New Ipad. 

Selvom Steve Jobs ikke er der længere til at præsentere de nye produkter. Og selvom Apple er blevet kritiseret for deres produktionsforhold i Kina. Og til trods for, at deres produkter nu er så udbredte, at de ikke længere er specielle, så er Apple stadig urørlig.

Den danske brandingekspert, Martin Roll, der har base i Singapore, mener, at Apple har en position som konge og oprører på samme tid.

“Verden har lagt mange værdier ind i Apples brand. Vi leder efter en høvding, fordi det er sådan en omskiftelig verden, vi har levet i de seneste 10 år med store teknologiskred, 11. september, den asiatiske fremmarch, eurokrisen og så videre. Så forbrugerne vil gerne have at vide, hvor skabet skal stå og Apple har haft held til at sige, at IBM, Microsoft og alt det andet er kompliceret, og at tingene kun fungerer inde i Apples verden”, siger brandingeksperten.

Ifølge Martin Roll har Apple tre søjler dybt forankret i organisationen: dygtige medarbejdere, evnen til innovation og visionære ledere. Og det er noget som danske virksomheder, heriblandt B&O kan lære meget af.

“Marketing har ikke noget med en kampagne at gøre ligesom innovation ikke bare handler om at lave et nyt produkt eller to. De to ting skal simpelthen ligge dybt integreret i virksomhedens vision og give sig udtryk i de veje, man går, de folk, man ansætter og den måde, man pakker sine produkter ind på. Det har desværre kendetegnet mange danske virksomheder, at marketing og branding ikke bliver taget helt alvorligt i topdirektionerne. Jeg tror, at det er en stor lærdom for B&O i dag. Heldigvis er den nye direktør, Tue Mantoni meget mere drevet af marketing”, siger Martin Roll.

Tony Franke, adm. dir. i DIT, det danske netværk af professionelle it-brugere, mener dog, at Apple først og fremmest har skabt sin succes med en stribe produkter – iPod, iPhone og iPad – der var alt muligt andet end et nummer i rækken, da de blev lanceret.

“Apple har nogle funktionaliteter, som er i særklasse. Du kan tage en iPad og trykke på den, og så er du oppe at svinge i løbet af to sekunder. Det slår stadigvæk de fleste andre produkter og det er altså afsættet selvom der kommer noget branding og hype oveni” (Jyllands-Posten Økonomi&Erhverv, p. 14-15).