Smartphones buldrer fortsat frem. De er forlængst blevet folkeeje – 85 pct. har én mod 81 pct. i 2015 – og de bruges til mere og mere.
Det viser den nye analyse af danskernes Mobile Life fra Danske Medier, KreaKom og tnsGallup. Analysen viser samtidig, at Apple taber terræn på det danske marked.
Godt nok er iPhonen fortsat den klart største – men markedsandelen på 47 i 2015 er faldet til 45 i 2016, og det er første gang, at den tendens ses i Danmark.
Samtidig viser analysen, at danskerne bliver mere og mere connectede – d.v.s. at de kobler flere enheder sammen – for det meste med smartphonen som samlingspunkt.
Her er der langt mere gang i Google Chromecast, som er vokset fra 1 pct. i 2014 til 14 pct. i 2016. Apple Tv stod væsentligt stærkere i 2014 med 5 pct., men er kun vokset til 8 pct.
Ud over Google Chromecast, så vokser også anvendelsen af fitnessmålere, trackere og armbånd – fra 3 pct. i 2014 til 5 pct. i 2015 og 8 pct. i 2016.
Til gengæld ser smartwatches ikke ud til at fænge. 1 pct. anvendte dem i 2014, 1 pct. i 2015 og 2 pct. i 2016.
Danskernes Mobile Life er i øvrigt præget af meget andet end tale. den største anvendelse finder man på de sociale medier, der sluger 21 min. om dagen mod 16 min til tale.
Samtidig er mobilen et voksende indkøbssted. 36 pct. har i de første tre måneder af i år brugt telefonen til at købe noget. Det er et markant hop i forhold til 2015, hvor 25 pct. havde brugt telefonen til at købe noget.