Af Peter Engholm 25@mail.dk

En rød knap på et belgisk torv. Hvem tør trykke på den? Dem der gjorde, fik en på opleveren og filmen ligger øverst på den seneste måneds Top5. Se listen og filmene her.

Goviral laver hver måned en liste over nettets bedste film – for bl.a. at fremhæve kreativiteten og historiefortællingen.

Man tager først alle de mest sete, delte og buzz’ede film, og så vurderes bunken efter seks subjektive kriterier.

I februar var listen præget af Super Bowl, men april måneds nr. 1 overgår denne finale – i al fald hvad angår viral succes.

1. TNT: A dramatic surprise on a quiet square

TNT’s videostunt blev uden sammenligning den største virale succes i april. Med mere end 30 millioner views kan TNT i dag bryste sig af at stå bag den næst mest delte reklamevideo, kun overgået af Volkswagen’s 2011 Super Bowl ad “The Force”. For de få der endnu ikke har set videoen kan vi røbe så meget som at et “real life stunt” udspiller sig på et stille belgisk torv i forbindelse med TNT’s lancering i landet.

En stor rød knap bliver over natten placeret på torvet med titlen “push to add drama”. Uvidende om de efterfølgende konsekvenser vælger enkelte nysgerrige forbipasserende at trykke på knappen, der udløser en flodbølge af minutters dramatiske begivenheder, og efterlader uforstående belgier på torvet lamslåede. Videoen opnår en høj score på samtlige parametre, især i forhold til historiens delelighed blandt seere som følge af et ekstremt gennemført og veludført stunt.

  • Score: 9.0
  • Designed by: TNT

2. Google: Project Glass – One day

Google har lanceret en demonstrationsvideo for deres længe ventede Google Glasses, der tager seeren med på en dag set gennem brillerne. Videoen får de fleste fremtidsentusiaster til at drømme om at “one day” var i dag. Med en række features lige fra fotografering uden kamera til langdistance samtaler med venner i andre byer, synes Google Glasses at kunne det hele.

De lovende teknologiske fremtidsudsigter har resulteret i mere end 12 millioner views på få dage. Videoen er udformet på klassiske Google vis, hvor musik, teknologi og hverdagsliv smukt går op i en højere visuel enhed. Alt i alt performer videoen over gennemsnittet på alle evalueringskriterier, om end man kunne håbe på, at Google på et tidspunkt tør udfordre deres sikre videodesign til fordel for mere kreativitet og uforudsigelighed.

  • Score: 8,5
  • Designed by Google

3 Tipp-Ex: Hunter and bear’s 2012 birthday party

For to år siden lancerede det franske bureau Buzzman en kort reklamevideo for det kendte rettelaks mærke Tipp-Ex. Videoen endte som en stor succes, og foruden at bidrage til salgstallene opnåede kampagnen flere awards til diverse festivaler og reklameshows. Nu er Tipp-Ex så tilbage med en opfølger. Akkurat som den forrige video er “Hunter and bear’s 2012 birtday party” i stand til at fange seerens umiddelbare opmærksomhed på trods af en noget plat og amatøragtig begyndelse.

Heldigvis for Tipp-Ex udvikler videoen sig hurtigt til et interaktivt eventyr af de få, hvor seeren for mulighed for selv at påvirke historien. Også Tipp-Ex videoen får karakterer over gennemsnittet på samtlige evalueringsparametre og er uden tvivl i en innovativ særklasse for sig. Eneste minus er den overordnede produktionskvalitet der til tider kan fremstå amatøragtigt – om end det er det ønskede look virker det en smule forstyrrende.

  • Score: 8.3
  • Designed by Buzzman

4. P&G: “Best Job”

“Best job” er P&G’s hyldest til mødre. Videoen tager sit afsæt i de forestående olympiske lege ved at følge en række mødre og deres børn igennem en årrække. Der bliver zoomet ind på store begivenheder, sejre og nederlag samt mødrenes evindelige opbakning til deres børn lige ind til den dag de sammen udlever OL drømmen.

Videoen er fremragende og nærmest biografisk produceret, og formår på ægte amerikansk facon næsten at presse en tåre frem hos seeren. Rygter lyder at kampagnen senere vil blive bakket op af en app, der skal gøre det muligt at sende personlige takkekort til sin mor, hvilket vil tilføre kampagnen yderligere dybde og brugerinvolvering. En god reklamevideo er en video der formår at røre samt engagere sit publikum, og denne videos mange views vidner om at den har fanget hvad der skal til.

  • Score: 8.0
  • Designed by Wieden + Kennedy

5. Nike free: I would run to you

Det er svært ikke at holde af Nike Det er svært ikke at holde af Nike Free’s kærlighedshistorie “I would run to you”. Videoen viser hvor langt mennesker er villige til at gå for at blive sammen, samt de løbesko der muliggør en tilbagelægning af distancen. Reklamen er inspireret af udtrykket om at en stærk løber er en løber der kan synge imens han løber.

Videoen sætter en større Nike kampagne i gang på sociale medier, der vil udfordre løberes styrke ved at få dem til at synge med på et specielt “Nike Free Running Karaoke Mix.” På den måde sikrer Nike, som altid, en større mening og dybde i kommunikationen, hvilket har stor betydning for seernes engagement samt mængden af organic views. Yderligere synes videoen at være i stand til at fange seerens opmærksomhed fra start samt at holde på den, som følge af gennemarbejdet storytelling og tilhørende musikvalg.

  • Score: 7,8
  • Designed by: Wieden + Kennedy Portland

Bag om scoren:

Videoerne er valgt ud fra visninger, delinger og generel buzz – og vurderet på en 1-10 skala ud fra seks kriterier (goviral scorecard):

  • Umiddelbar tiltrækning: Skaber de første 10-15 sek. den nødvendige nysgerrighed? Payoff’en skal præsenteres hurtigt eller på anden vis kommunikeres tydeligt – brugerne er karrige med deres tid.
  • Publikums-krog: En kändis, et overlegent lydspor, eksklusive billeder, sex appeal eller en fængende titel – er der noget i filmen, der får den til løbe langt på literen blandt brugere og webmasters.
  • Storytelling: Interessant – dét er kodeordet. Noget, brugerne ikke har set før – eller ikke set så godt før, sammenlignet med det hidtidige indhold i genren. Storytelling dækker også over historiens forløb og det bagvedliggende kreative koncept.
  • Dele-venlighed: Ekseveringen sker på en måde – format og tone – så brugerne vil dele det i deres sociale netværk eller på blogs. Mennesker er fødte historiefortællere, så de vil dele historier og skabe samtaler, hvis du giver dem en grund.
  • Produktion: Går på layout, autencitet, production value og filmens overordnede flow. Er filmen behagelig at se, skaber den følelser hos målgruppen og – helt enkelt – er der overensstemmelse mellem layout og historie.
  • Kampagnen – overordnet set: Brugerens rejse og kampagnens dybde er væsentlige ingredienser i engagementet. Har vi flere indholds-elementer og flere kanaler i spil?

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club