Af Peter Engholm 25@mail.dk

Også i krisen opstår nye bureauer – og dermed nye navne. Her er et bud på kommende navne, naturligvis med bagtanke.

Nybagte forældre – eller folk på nippet til at kontakte en numorolog – studerer “Navnebogen” og “Hvad skal barnet hedde?”, men nybagte bureauejere har ikke samme opslagsmuligheder, når de skal navngive deres bureau.

Ret ofte er reklamebureauet opkaldt efter grundlæggerne, men måske er det en tendens, der er på vej væk. Tag Just/Kidde, hvor hhv. Uffe og Carsten nu kalder deres bureau Society. Og af Propaganda McCann er bl.a. opstået Mensch, og dét navn – frataget den tyske klang – skåner da også telefonpasserens stemme bedre end gang-på-gang at skulle nævne de fem (snart seks) partneres efternavne.

Skånsomheden kan også blive en stil i sig selv – en jysk specialitet går således ud på åbenlyst at skære ned på vokaler, tag f.eks. Shrpa og Spektr.

Helt overordnet tager navne tid at kreere – og jeg bakker de musikere op, som bruger de første seks øveaftener på diskutere bandets navn. Den slags er ikke krukkeri, men Omtanke.

Og således nærmer vi os mine bud på bureaunavne. Som det vil fremgå har jeg allerede tænkt konceptet igennem, og navnene er til fri afbenyttelse – dermed er både tid og penge sparet … bedre udgangspunkt for et nyt bureau i disse tider fås vel næppe.

Jeg forestiller mig et bureau-konglomerat – set før, bevares, men lad nu manden tænke stort:

Overbygningen hedder Supertanker og består – som udgangspunkt – af de tre bureauer:

  1. Eftertanke
  2. Omtanke
  3. Bagtanke

Behovet for det første af bureauerne kender vi bl.a. fra udtrykket “Det maner til Eftertanke”. På lige fod som vendingen “Det giver stof til Eftertanke” dækker over, at der er kunder i farvandet.

Via Facebook får vi et eminent overblik over, hvad alle vore venner – mere udhulet begreb findes ikke – gør og tænker lige nu (inkl. en veninde, der fandt det “utroligt, så meget brystmælk Peter kan drikke i løbet af en dag” – vi be’r til, at hun er blevet mor for nylig). Nå-men, prisen for dette overblik er, at Eftertanke bliver presset mere og mere væk.

Det gør kun Eftertanke så meget mere eftertragtet – og er i øvrigt forklaringen på, at vi stadig gider læse bøger – og at min koncern også skal kunne levere på dette felt. Eftertanke har et eksklusivt skær over sig, så jeg forestiller mig en flok seniorteams argumentere uimodståeligt for deres ydelser, når de fastslår, at det er “tid til Eftertanke”. For hvornår er det i grunden ikke det?

Og når vi nu er ved det uimodståelige, så vil jeg hævde, at intet bureau og ingen annoncører – altså kommunikatører i bred forstand – gør noget uden Omtanke. Med andre ord – endnu et uundværligt bureau i Supertanker.

Officielt er jeg med på, at en given kunde til tider vil kunne nøjes med ekspertisen hos eksempelvis to af Tankevirksomheds bureauer. Det er noget med kanaluafhængighed og den slags. Men kigger vi os selv dybt i øjnene – og det er godt at gøre, før man grundlægger et bureau – er det svært at forestille sig en kampagne uden bistand fra alle tre tankevirksomheder. Det klinger bare ikke realistisk, når kontaktdirektøren fortæller kunden, at “Denne kampagne er lavet uden Bagtanke” …

Konglomeratets navn Supertanker emmer af rummelighed og – på en god dag – af noget altfavnende. Sig endelig ikke fullservice, for det har nuomstunder et ærgerligt mix af uopnåeligt og altmodisch over sig.

Nåmen, Supertanker er digital og på nettet naturligvis. Det bliver nu uden .dk-betegnelser, for disse domæner er allerede taget. F.eks. har Kristeligt Dagblad nappet Eftertanke.dk, men naturligvis ikke Bagtanke.dk, gud forbyde det.

Omtanke.dk viser sig at være en kommunikations- og rådgivningsvirksomhed – af den alsidige slags: Fra sitet kan du således klikke dig videre til opslagsværket “Færger og passagerskibe i Danmark”.

Heldigvis hæver Supertanker sig ubesværet over snævre nationalbetegnelser og tilføjer i stedet et .org eller et .nu bag koncernnavn og de enkelte bureauer. Disse domæner er p.t. ledige – det samme gælder i øvrigt Bagtanke.eu … forunderligt nok.

Jeg har også koncernens rugekasse klar: Strøtanke. Denne bureau-gren, denne stikling, er plantet lidt for sig selv, også på nettet, hvor eneste ledige domæne er .com.

Nu vil du måske gerne i gang og spørger, om der da slet ingen .dk-domæner er at hente for Supertanker?

Tankevækkende (og dér fik du så lige navnet på vores new biz-afdeling) nok ligger to domæner åbne, men jeg har endnu ikke grejet, hvordan de konceptmæssigt passer ind:

Kongstanke.dk og Tvangstanke.dk.

 

Kommentarer

  1. Der er vist ikke særlig meget at skrive om for tiden. Jeg kan ikke huske hvornår jeg sidst har spildt minutter (som føltes meget lange) på så indholdsløs og uvedkommende en artikel.

    Hvad forventer Bureaubiz at skal jeg bruge den til? (åbent spørgsmål)

    Peter.

  2. Der er masser at skrive om – faktisk så meget, at det er længe siden, at der sidst har været tid til at skrive en klumme. Nå-men, det er et udtryk for tillid, som jeg desværre må svigte lidt, at tro, at Bureaubiz har en egentlig strategi for de klummer, der befinder sig i den letbenede genre. Det er kalorielet, og kan man få en kort, opadgående trækning i mundvigen, så er det fint, men hvis du derimod ser det udelukkende som tomme kalorier, så er det naturligvis ærgerligt – og jeg beklager.

  3. Peter: Hvad forventer du, at vi skal bruge din kommentar til?

    Hvornår er vi sunket til Nationen-standard i kommentarsporet.
    God weekend, sure mennesker

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club