Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Den lokale tilpasning skal styrkes, og det bliver Jesper Friis Sørensens opgave. Han får ansvaret for Arlas markedsføring i Danmark.

Efter i nogle år at have arbejdet på at udvikle nordiske koncepter drejer Arla nu fokus mere tilbage på det lokale. Det sker ud fra en erkendelse af, at man ikke kan arbejde efter “one size fits all”.

Nogle mærker vil fortsat blive markedsført under nordiske eller globale koncepter, mens andre mærker skal tilpasses mere lokalt.

Helt konkret betyder det, at man har udnævnt en marketingdirektør for hvert af de største markeder, hvor man tidligere havde en nordisk ledet marketing-organisation.

Ændringen kommer efter, at nordisk marketingdirektør, Magdalena Gerger, tog mod et nyt job som direktør for Systembolaget.

I Sverige er Helena Donar udpeget som marketingdirektør, mens Jesper Friis Sørensen (46) har fået opgaven at styre den danske markedsføring. Han understreger, at man på ingen måde har forladt den hidtidige strategi.

“De nordiske tanker, som vi har arbejdet med, vil fortsat blive forfulgt, og det samme gælder selvfølgelig de overordnede globale strategier. Men samtidig er der truffet en beslutning om, at vi skal fokusere mere på vores stærke hjemmemarkeder, og det kræver lokale folk. Man kan sige, at vi både skal være mere globale og lokale”, siger Jesper Friis Sørensen og fortsætter:

“Der er nogle mærker, der egner sig bedre til internationale koncepter end andre. Hvis man f.eks. tager mælk, så ønsker forbrugerne mere transparens – de vil f.eks. vide, hvor produkterne kommer fra – og den trend gælder en række basis-produkter. Fra land til land kan der også være forskellige fødevare-agendaer hos andre interessenter end forbrugerne, og derfor er der behov for en lokal tilpasning af markedsføringen”.

Jesper Friis Sørensen tilføjer, at der ikke bliver tale om hurtige forandringer, og at der heller ikke lige nu er lagt op til forandringer i bureausamarbejder.

“Man skal have kontinuitet i markedsføringen, og derfor er det en mere langsigtet proces. Bureauer er slet ikke noget, vi har taget stilling til. Lige nu drejer det sig om en strategi, der skal implementeres”, siger Jesper Friis Sørensen.

Ud over mælk er Kærgården og Riberhus blandt de lokale mærker, mens Yoggi, Castellog og Lurpak er blandt de internationale mærker.

Jesper Friis Sørensen har været hos Arla siden 1996. Han er uddannet på Handelshøjskolen i marketing, strategi og ledelse, og har før Arla været hos bl.a. Lego og Danpo.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club