Arla løfter 3 marketingfolk op i den danske ledelse

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Jakob Bernhard Knudsen blev for et par måneder siden forfremmet fra marketingdirektør til adm. dir. for Arla Danmark. Nu er han klar med sin nye organisation.

For nogle måneder siden etablerede Arla en ny organisation, der bl.a. indebar, at Arla Danmarks marketingdirektør, Jakob Bernhard Knudsen, rykkede op som landedirektør i stedet for Thomas Pietrangeli, der blev landedirektør i England.

Nu er Jakob Bernhard Knudsen så klar med sin nye organisation, der bl.a. indebærer, at tre kategorichefer får udvidet ansvar og bliver en del af ledelsen for Arla Danmark.

Der kommer således ikke nogen ny marketingdirektør i stedet for Jakob Bernhard Knudsen.

Baggrunden er, at Arla på koncernniveau har valgt at flytte produktion og logistik over i en globalt styret organisation, således at landeledelserne ikke skal drive en slags mini-arla. Lande-organisationernes primære fokus bliver på salg og markedsføring.

Jakob Bernhard Knudsen taler om, at han i princippet har fjernet et lag i organisationen.

”Jeg havde fire kategori-chefer, der refererede til mig som marketingdirektør. Nu bliver de til tre, og bliver en del af landeledelsen. Herudover vil Arla Danmarks ledelse rumme en salgs-direktør og en CFO. Endelig vil produktion og logistik være repræsenteret, selvom de ikke formelt refererer til mig. Men vi skal selvfølgelig sikre os, at kunderne kommer til at opleve, at tingene hænger sammen,” siger Jakob Bernhard Knudsen.

De tre kategori-direktører er:

  • Camilla Blicher – ansvar for ost (Ogilvy).
  • Eva Kunnerup – ansvar for cooking – d.v.s. smør og blandingsprodukter (Hjaltelin Stahl)
  • Laurent Ponty – ansvar for mælk og yoghurt (Uncle Grey)

Salgsdirektøren er Søren Olsen.

De tre kategoridirektører vil fremover have et bredere forretningsansvar i forhold til tidligere, hvor de alene var fokuseret på marketing. De vil således blive målt på udviklingen i hver deres kategori.

De vil også have en større organisation og have ansvar for både innovation, mediarelationer og digital. Deres organisation vil også rumme Brand Managers, som vil være dem, der i dagligdagen vil være eksekverende og håndtere bureaurelationer.

Laurent Ponty vil dog også have ansvaret for en Senior Brand Manager, Mette Bendixen, der får ansvar for at sikre udtrykket på tværs af kategorier.

”Vi har i flere år arbejdet meget med Arla-brandet, og det bliver Mette Bendixens opgave at fortsætte dette arbejde. Vi skal sikre, at vores markedsføring ikke stritter i vidt forskellige retninger på tværs af produkter, og vi skal gerne opnå nogle synergier på tværs,” siger Jakob Bernhard Knudsen.

Det samme gælder på globalt niveau, og den danske organisation spejler både den globale organisation og andre lande-organisationer.

”Det betyder dog ikke, at markedsføringen er centralt styret. På nogle områder vil vi arbejde globalt – på andre vil vores fokus være lokalt. F.eks. er special- og fløde-oste globalt styret, mens gul-ost er lokalt styret,” siger Jakob Bernhard Knudsen.

Den nye organisation er led i en større effektiviseringsplan, der blev meldt ud i starten af februar, og som bl.a. indebar, at Arlas globale marketingdirektør, Hanne Søndergaard, blev løftet op i den syv personer store koncernledelse. Det er første gang, at marketing er repræsenteret så højt i Arlas ledelse.