Arla vandt pris for CSR-kommunikation

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

En af otte vindere på konference, hvor der også blev talt kritisk om CSR.

På CSR-konferencen, der blev afholdt over to dage i Holstebro, blev der tirsdag aften uddelt ni CSR-priser (se vinderne nederst).

I kategorien CSR kommunikation var det Arla, der løb med prisen.

Begrundelsen fra CSR Fonden, der står bag priserne, lød, at Arlas kommunikation ’er forankret i forretningsstrategien og formes ud fra en professionel kommunikationstilgang med mange forskellige målgrupper og på rigtigt mange forskellige platforme – fx Arla Food Fest i Kongens Have og Folkemødet på Bornholm’.

CSR-chef Maja Møller hos Arla, der modtog prisen på vegne af mejerivirksomheden, var naturligvis glad for prisen.

”Arla har en klar ambition om at skabe vækst på en sund og bæredygtig måde. Det kræver, at vi er i åben dialog med vores omverden og formår at engagere såvel forbrugerne som en række interessenter, så vi sammen skaber en positiv udvikling. Det er i bund og grund dét, vores CSR kommunikation handler om,”

Afskaf CRS-begrebet

Konferencen gav dog også plads til mere kritiske bemærkninger om CSR.

”Afskaf CSR-begrebet – men ikke det, det står for. Begrebet er så uhåndgribeligt, at det svækker budskabet bag.”

Så kontant udtrykte nyhedsredaktør på dagbladet Børsen, Susanne Sayers, sig under konferencen, da hun var med i et panel, der handlede om at omsætte sit CSR-arbejde til et bedre omdømme.

Og det er ikke første gang, at selve begrebet CSR får en overhaling. Tidligere på året udtalte Cindy Gallop, der har mange års erfaring fra reklamebranchen, sig også kontant på konferencen Who Cares Wins:

”Jeg hader det. Jeg fucking hader CSR. Jeg er fundamentalt uenig i det begreb, for alt for ofte er det et skinbegreb, som virksomheder udelukkende beskæftiger sig med for at lette samvittigheden”.

Og de øvrige paneldeltagere på CSR-konferencen i går bakkede op om udsagnet. Nette Kirkegaard, Head of Group CSR Communication hos Carlsberg mente, at virksomhederne skal blive bedre til at fortælle, hvorfor man gør som man gør i stedet for blot at sige, hvad de gør, mens Anders Monrad Rendtorff, der er Senior Vice President People & Communications hos Coloplast, mente, at virksomhederne skal fortælle om resultatet frem for planen.

Her er alle CSR-vinderne: 

  • CSR Communication

    Arla – for fremtidens mejeri, FoodFest, FoodCamps
  • CSR Strategy

    Codan – fordi deres CSR-strategi er en del af kerneforretningen
  • CSR Partnership Prize

    Rema 1000 – for kampagnen Stop Madspild
  • CSR Co2 Reduction Prize

    TDC –  for at ville reducere CO2-udledningen med 40% I 2020.
  • CSR Investment

    Compact India – terapeutisk mad til behandling af fejlernæring hos børn
  • CSR Environment Prize

    Katvig Leasing – for et project om leasing af børnetøj
  • CSR People Prize +100

    ATP – for projektet Fase+ for udsatte grupper
  • CSR People Prize –100

    A/S Bevola – for at ville skabe en CSR-bølge inden for transportindustrien