Armbånd fra Nike er verdens mest nyskabende ide

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Titanium er den konkurrence i Cannes, hvor man kigger ind i fremtiden. Fem arbejder er i år blevet hædret som gamechangere.

Nike indskrev sig lørdag aften som den store vinder ved årets reklame-VM i Cannes. Det skete med kåringen som Grand Prix vinder i Titanium-konkurrencen og en af to Guldløver i Integrated.

Det er ikke nødvendigvis antallet af løver, der gør Nike til den store vinder. Titanium og Integrated er Formel 1 konkurrencen i Cannes. Titanium belønner arbejde, der er en gamechanger, og der behøver ikke blive uddelt Grand Prix i konkurrencen. Arbejdet skal i juryens øjne gøre sig fortjent til det.

Nike og bureauet R/GA blev hædret for udviklingen og lanceringen af Nike+ Fuelband (se en præsentation her), og det er arbejde, der stiller spørgsmål ved, om man overhovedet kan tale om reklame. Det er f.eks. ikke kampagnen omkring Fuelband, der bliver belønnet i Titanium. Det sker i Integrated, og her valgte juryen “kun” at give Guld.

Fuelband er et armbånd, der bygger oven på Nike+, som er et interaktivt program for løbere. Armbåndet registrerer en masse informationer for den, der bærer det, så man kan følge med i skridt, distancer, kalorieforbrug, etc.

Udviklingen er blevet til i tæt samarbejde mellem Nike og R/GA, og juryen fremhævede dette tætte samarbejde, der har medvirket til at få landet hele ideen aldeles perfekt.

Som Integrated kampagne var den absolut i top – derfor en Guldløve – men det er hele tankesættet bag produktet, juryen fandt unikt, og derfor var der ingen tvivl om, at Grand Prix’en skulle falde i Titanium.

Med kåringen af Nike+ Fuelband som årets mest nyskabende ide, kunne DRRB glæde sig over at have valgt særdeles rigtigt, da man inviterede Nick Law fra R/GA som en af talerne på et i øvrigt særdeles vellykket bureaulederseminar, der i år var lagt i Cannes-ugen ikke langt fra Cannes.

Bureaudirektørerne fik således bl.a. et udvidet indblik i udviklingen af og tankerne bag Nike+ Fuelband, og adm. dir. Kim Boisen fra Robert/Boisen & Likeminded finder da også Grand Prix’en særdeles velvalgt.

“Nike+ Fuelband er et eksempel på, hvordan det, vi tidligere har defineret som reklame, har udviklet sig til noget, der er meget mere og meget andet. Det er produktudvikling, det er teknologisk set-up, det er iscenesættelse af alle de formater, hvor forbrugerne interagerer med brandet. Nike+ Fuelband er et eksempel på noget, vi vil komme til at se mere af i de kommende år, for mange flere brands er nødt til at gå den vej,” siger Kim Boisen.

Han hæfter sig desuden ved R/GAs arbejde med at redfinere sig selv – noget der typisk sker hvert 9. år og derfor formentlig står for døren i 2013. R/GA overvejer om de overhovedet er et bureau mere og fremtiden vil formentlig byde på bl.a. en opgradering af Business Consulting.

Juryen var fascineret af de mange gode ideer i Titanium-konkurrencen, og fire arbejder mere blev hædret med en løve.

Det gælder Lowe SSP3’s arbejde for det colombianske forsvarsministerium, som under titlen Rivers of Light kæmper for at få FARC-guerillaer til at nedlægge våbnene og vende hjem (se en præsentation her). Et arbejde, der er gjort uden nævneværdig brug af teknologi, hvilket understreger fokus på ideen i Titanium.

Crispin Porters arbejde for Kraft under titlen Ted Williams Fight Hunger fik rosende ord med for modet i kampagnen, der skildrer en hjemløs, som kæmper for at komme oven vande.

“Men han falder i igen, og her ville mange have stoppet. Men ikke Kraft og det viser stort mod,” lød det fra juryen, som netop fremhævede mod som en af de faktorer, der også spiller ind i forhold til, hvem der er Titanium-vindere.

Endelig fik Honda og japanske Dentsu samt Dr. Dre og Chronic Touring en Titanium Lion.

Den anden Guldløve i Integrated blev tildelt Droga5’s arbejde for Prudential, hvor man følger pensionister på deres første dag som pensionister.

Integrated bød i øvrigt på en Sølvløve til American Express Small Business kampagne, der tidligere på ugen vandt Grand Prix i både Direct og Promo & Activation.