Af Peter Engholm 25@mail.dk

… hvis man har bidraget til deres succes uden at blive krediteret for det. Det digitale bureau, Plant, får skrevet krediteringen ind i deres kontrakter.

Nye tider, ny kreditering. Eller hvad? Bureaubranchens netværksstruktur har blødt den faste tankegang op om reklamebureauet som idé-udvikler og den udførende underleverandør. Især de digitale bureauer melder sig på banen som et selvstændigt tilførende led i processen – og derfor også en naturlig del af krediteringslisten.

“Den, der har fundet på ideen, skal selvfølgelig krediteres. På samme måde som de, der har stået for udførslen – vel at mærke de, der tilføjet det ekstra – også skal det”, siger Martin Schultz, strategisk direktør på det interaktive bureau Plant.

Bureauet har taget konsekvensen af holdningen og føjet krediteringen ind i deres kontrakter.

“Vi vil krediteres for den del af arbejdet, vi har lavet. Og vores erfaring er, at hvis man aftaler det på forhånd, så er det intet issue for nogen af parterne sidenhen. Faktisk opfatter de fleste det som en positiv ting, at man tænker på det – altså muligheden for en award – forinden. Det viser, at man har ambitioner for sit arbejde”, siger Martin Schultz.

Han understreger vigtigheden om at tage diskussionen indenda, frem for bagefter, hvor der hurtigt er mange om buddet – hvis en kampagne får succes.

“Det kan være mediabureauer, som har booket kampagnen, og som ikke lige har overblik over samtlige kreative leverandører. Eller reklamebureauet, der ikke lige har tanke for andres bidrag til konceptet”, siger Martin Schultz.

Har I stået i situationen, hvor I – nede fra salen – har klappet af jeres eget bidrag til et kreativt arbejde?

“At glæde sig på andres vegne kan være lettere sagt end gjort, hvis man selv har bidraget til succesen uden at blive krediteret for det. Men vi har ikke stået i situationen. Vi har vundet Danish Internet Award fire gange – bl.a. i 2008 med en kampagne for Sprite Zero, hvor Saatchi var reklamebureauet, IUM mediabureauet, og vi stod for onlinekonceptet. Her var alle krediteret – men FDIM havde ikke produceret nok awards. Vi mangler den fortsat, men de har nu lovet os en efterlevering,” siger Martin Schultz, der understreger, at hverken awards-tankegang og kreditering fylder meget i bureauets dagligdag.

“Det er den usexede del af bureau-arbejdet, men ikke desto mindre en disciplin, som vi alle kender til, nemlig rettigheder. Vi clearer rettigheder, når vi bruger billeder og musik – og hvorfor ikke tage vores egen medicin, når det gælder kreditering. Ikke at vi tænker i awards 24 timer i døgnet, men når man skal overleve på evnen til at tiltrække dygtige kreative folk, så bliver krediteringen en nødvendighed”, siger Martin Schultz.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club