Audi kopierer Chrysler – der gentager sig selv

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Eminem sagsøer Audi. Argumenter til fordel for fysiske tilbudsaviser. Nyt tiltag vil betale forbrugerne for at modtage elektroniske tilbudsaviser – og en ny tjeneste skal gøre hjemmesider dynamiske.

Audi har brugt Eminems sang “Lose yourself” i en bilreklame. Intet nyt i det, for det har Chrysler også gjort – i forbindelse med SuperBowl i februar. Men til forskel fra Chrysler glemte Audi at spørge om lov. Derfor lægger rapperen nu sag an mod den tyske bilproducent, som bruger melodien i reklamen for Audi A6 Avant.

Endvidere mener Eminem, at Audi har ladet sig inspirere lige lovlig meget af Chryslers reklame. Døm selv – først Chrysler, så Audi. (Berlingske p. 20).

En krølle på halen er, at Chrysler nu gentager stilen fra Eminem og 200-modellen. Denne gang rykker man en tand op i form af 300-modellen og manden, som Eminem – udover sig selv – kan takke for sin karriere; Dr. Dre.

Har man først set Chrysler 200 og Audi A6 Avant, så er man lis’som tunet ind på mand kører gennem byen om aftenen-sporet, som 300-filmen fortsætter ad. Eneste forskelle: Dr. Dre speaker selv, og filmen promoverer et lydanlæg, som manden selv har været med til at udvikle.  

Et papir-forsvar …

I et indlæg i Børsen skriver direktør i Post Danmark, Finn Hansen, at adresseløse reklamer er bedre end deres rygte, og han går i rette med de kommuner, der opfordrer borgerne til at sætte et nej-tak skilt på døren for at spare på CO2-udledningen.

Finn Hansen argumenterer for, at reklameaviser ifølge en analyse fra Yougov Zapera for Forbrugerkontakt læses af 94 pct. af de, der modtager dem. Og derfor er det ikke papirspild, som nogle anfører.

Samtidig argumenterer han for, at de adresseløse forsendelser også ud fra et miljøperspektiv er et godt medie. Ressourcerne stammer nemlig fra industrielt skovbrug og er således ikke årsag til mindre skovvækst. Samtidig genbruges tilbudsaviserne til andre papirvarer omkring 4-5 gange.

Et sidste argument fra postdirektøren, som også tidligere er fremført, er at reklametryksager på nettet også udleder CO2, idet der bruges energi til computer, skærm og printning, hvilket i postdirektørens øjne ikke gør det til en CO2besparelse at lave tilbudsaviser på nettet (Børsen, p. 2).

Forbrugerne kan tjene penge på elektroniske reklamer

Den fysiske tilbudsavis udfordres ikke kun af fem kommuner, der opfordrer til et nej-tak skilt til reklamer. Også forbrugerfællesskabet Partnerclub vil af med den fysiske tilbudsavis til gengæld for et elektronisk nyhedsbrev.

Projektet gik i luften i maj og går ud på, at annoncøren kan spare penge og forbrugeren kan modtage penge for at læse reklamer.

Hvis for eksempel en annoncør plejer at betale 1.500 kroner om året, kan de nu via Parterclubs projekt nøjes med at betale 750 kroner for at få reklamerne ud elektronisk. Heraf vil de 375 kroner gå til forbrugeren, som har sagt ja til at modtage et målrettet nyhedsbrev hver dag – og vel at mærke åbner nyhedsbrevet.

Ifølge direktøren for Partnerclub, Erland Møller, er målet at få en halv million forbrugere (Berlingske Business, p. 14-15).

Monoloop vil gøre statiske hjemmesider dynamiske.

I dag behandler de fleste hjemmesider kunderne ens, uanset om det er første gang de er på hjemmesiden eller om de har været der mange gange før.

Monoloop kan vise individuelt indhold overfor den enkelte bruger og kan beregne, hvad den besøgende er interesseret i lige nu og flytte fokus til de produkter, som den besøgende har vist interesse for.

Dermed kan man ændre – som det er tilfældet i dag – at over 90 procent af varerne i en webshop indkøbskurv efterlades i kurven, idet der typisk vil være et mønster som indikerer, at den besøgende er ved at forlade shoppen.

Bag Monoloop står Kresten Bergsøde fra relationsbureauet Talefod, som har udviklet Monoloop på baggrund af et mangeårigt samarbejde med Ikea omkring et nyhedsbrev til Ikea Family (Børsen, p. 41).