Havde verden været normal, så havde vi her i efteråret skulle hylde årets bedste print-annoncer i regi af Jyllands-Postens traditionelle Aurora-pris, der er blevet uddelt siden 1971.
Men verden er ikke normal mere, og det blev varslet allerede tidligere, da Jyllands-Posten meddelte, at man ikke ville uddele prisen i år.
Nu har man så besluttet, hvad der skal ske – og hvornår. Aurora går sammen med DIA (Danish Internet Award), der uddeles af Danske Medier og Huset Markedsføring, og vil således blive uddelt til næste forår.
Auroraprisen får sin egen kategori, og indeværende år vil blive brugt på at få helt styr på alle detaljer omkring samarbejdet samt at sikre den rigtige plads til Auroraprisen blandt DIA’s mange digitale priser.
Ønsket om at give Aurora et mere digitalt fokus er vokset i takt med mediehusets egen digitale udvikling.
”Vi har i mange år ønsket at integrere vores printpris med den digitale kategori – og det får vi de bedste muligheder for at gøre ved dette samarbejde. Print er et medie med mange muligheder, men de bedste resultater opnås oftest ved at kombinere det digitale og print,” siger JPs marketing- og kommunikationschef, Morten Gleerup.
Samtidig er det blevet besluttet at opretholde Aurora Youngsters.
”Flere har udtrykt bekymring for fremtiden for vores ungdomskategori. Og det er vi selvfølgelig lydhøre overfor. Aurora Youngsters er en af vores mest populære kategorier, og vi har altid været meget imponerede over niveauet. Derfor skal vi fortsat være med til at hylde fremtidens unge reklametalenter,” siger Morten Gleerup.
Hos DIA ser man ligeledes et stort potentiale i samarbejdet, og man ser frem til at få et tættere sammenspil mellem print og digital:
”Vores partnerskab med Jyllands-Posten og Auroraprisen styrker DIA’s kompetencer yderligere indenfor cross-channel og omni-channel. Auroraprisen har mange års erfaring med bedømmelse af annoncer og kender markedets ændrede adfærd. Vi ser samarbejdet som et stærkt match,” siger Morten Kamper, aktivitetschef hos Danske Medier.