Af Peter Engholm, journalist

Den Handlende Idé blev hyldet ved Spot:On Activation Award. Talenter aktiverede Telias E-sport sponsorat, og guldet gik til en idé med olympisk og kongeligt snit.

At spille Frede-kortet. Det lyder som royalt frikort, men er et fif til at placere Telia-brandet i gameres bevidsthed og få League of Legends på det olympiske program. Casen The E-lympic Initiative udløste guld i Den Handlende Idé ved Spot:On Activation Award. Kategorien er forbeholdt studerende samt bureau-ansatte under 30 år.

Awarden er målrettet events, og det kalder i sig selv på at mødes ved et arrangement. Bare ikke lige i 2020, så først blev eventet neddroslet til en Meet & Greet, siden udsat og afviklet virtuelt.

På idé-planet var der intet neddroslet over vinderen, der blev leveret af en sekstet fra Reklamelinjen: Niels Hjorth-Larsen, Steven Gettermann, Mathilde Ytzen Stausholm, Morten Brian Pedersen, Sirid Wils og Stella Reinholdt-Raabjerg.

De fik disse motiverende ord med fra juryen:

”De største ideer er nogle gange de enkleste. Juryen faldt pladask for originaliteten og ikke mindst ambitionsniveauet bag The E-lympic Initiative: at starte en kampagne for at få League of Legends godkendt som olympisk disciplin. At spille Frede-kortet og at invitere det royale medlem af Den Olympiske Komité, Kronprinsen, til at overvære finalen i Helsinki via outdoors og annoncer, er både modigt og morsomt. En trumf, uanset om Hans Kongelige Højhed dukker op eller ej. Vi elsker det.”

Sølv gik til Reborn as a player og Sofie Henriksen, digital & creative strategist, OTW.

Hun fik følgende ord med fra juryen:

”Knivskarpt strategiske forarbejde og velargumenteret. Gamerne tilbydes at få tilføjet deres gamernavn som lovligt mellemnavn. Herligt enkelt, lettere grænseoverskridende og med potentiale til at skabe debat og sætte en dagsorden. Ros for også at involvere pigerne i løsningen.”

Bronzen blev tildelt LOL lingo liga fra Nicoline Münster-Hansen, Alberte Emilie Wanting, Victor Ghaznawi, Cecilia Cosnard des Closets, Frederik Drejer og Louise Garde Touvdal Christensen. Alle fra Reklamelinjen.

Hertil sagde juryen:

”En enkel og charmerende idé, der løser briefen relevant og underholdende: Forældrene battler på deres viden om League of Legends, eller mangel på samme. Bygger bro mellem generationerne og omfavner LoL med kærlighed.”

Juryformand Karina Holm Henriksen, CEO i We Love People, siger om Den Handlende Idé:

“Lidt populært kan man sige, at ‘kommunikation handler ikke længere om at løse brandets problemer, men om at løse forbrugernes problemer’ og det advokerer Spot:On Den Handlende Idé i høj grad for.”

Hun er imponeret over ”det høje niveau af indsigtsforståelse og kreativitet med fokus på at løse nogle af de problemer, der er forbundet med gaming” – tilmed på en involverende måde.

”Dernæst synes jeg, det er vigtigt at hylde og lyse på unge talenter. Det er sådan, vi skaber en forandring i verden, fordi de unge puffer til alle os andre om, hvad der virker og hvad der kan lade sig gøre.”

Juryen, der uddelte guld, sølv og bronze, var – foruden juryformanden:

  • Morten Mørup, senior brand activation & partnership manager, Telia
  • Regitze Borgaard, account director, Uncle Grey
  • Jacob Staalby, independent creative director, Staalby Solo
  • Karl Kristian Kjaer, creative lead, Hjaltelin Stahl
  • Lea Flodgaard, art director, &Co

Ved det virtuelle arrangement var de øvrige kategorier samlet i én: Activation Award 2020.

Her var der Grand Prix til ‘Klimatopmøde i Minecraft – C40 Live Like Tomorrow’ fra Microsoft, Bjarke Ingels Group, Københavns Kommune og New Relevance.

Sølv gik til Hummel og Everton F.C. med More Than Eleven, mens OB og Converzion vandt bronze med StartOB.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club