B2B virksomheder vil på de sociale medier

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Grossister og importører går på de sociale medier og det er en fordel, mener kommunikationsekspert, selvom virksomhederne ikke helt har gjort sig klart, hvad de vil.

Selvom sociale medier handler om relationer mellem to personer eller mellem et brand og forbrugere, så er der flere og flere b-t-b virksomheder, der kommer tilstede på de sociale medier.

En ny undersøgelse fra DI Handel blandt 406 medlemmer viser, at 4 ud at 10 grossister og importører har gjort sit indtog på de sociale medier.

Også for de virksomheder, der handler med andre virksomheder, er det en fordel at skabe relationer på de sociale medier, mener Jacob Mouritzen, konsulent i kommunikationsbureauet Advice:

”Det kan være, at der kun er 200 mennesker, der kunne finde på at købe noget af den her virksomhed. Men så handler det om, at det netop er de 200 mennesker, man får over i ens netværk”, siger han til Berlingske.

Det er naturligvis vigtigt, at virksomhederne ved, hvad de vil på de sociale medier og her halter det lidt. Størstedelen har ifølge undersøgelsen ikke en strategi for, hvad de vil på de sociale medier og over halvdelen har ikke undersøgt om tilstedeværelsen har en positiv eller negativ effekt.

En af de fordelene ved at være på de sociale medier er desuden muligheden for at overvåge, hvis der bliver sagt noget negativt om ens virksomhed, mener både Jacob Mouritzen og Lars William Wesch, der er branchedirektør i DI Handel og dermed står bag undersøgelsen (Berlingske Business, p. 13).