Bæredygtige bureauer: 3 grunde til at gribe i egen barm

Peter Engholm,
journalist

Bureauer fokuserer på, hvad kunderne efterspørger – og det er i stærkt stigende omfang bæredygtighed. Lead Agency gik et skridt tilbage: Hvad med os selv?

Bæredygtighed kan være svært at komme i gang med. Og når man er kommet i gang, kan det i øvrigt være svært at stoppe op. 

Kommunikationsbureauet Lead Agency gør for en stund det sidste for at give erfaringerne – omsat til gode råd – videre til andre bureauer. 

På bureauets site har fanebladet ‘Bæredygtighed’ en helt central placering – og pladsen bruges hverken på at markedsføre kompetencer, vise cases eller genopfriske, hvad SDG og Scope 1, 2 og 3 betyder. Det handler om, hvad bureauet selv gør for at være mere bæredygtig.

I er et PR-bureau, ikke en cementfabrik. Jeres CO2-aftryk er ikke stort …

”Det er rigtigt, men hver handling tæller, og derfor føler vi os forpligtet til at gøre en indsats,” siger Barbara Saitta Bregendal, partner i Lead Agency, og uddyber:

“Vi arbejder ambitiøst med bæredygtighed af tre grunde: 

  1. Klimakrisen er klodens største problem. Og vi har et ægte ønske om at gøre, hvad vi kan – og gøre en forskel.
  2. Vi rådgiver om bæredygtighed fra et kommunikationsperspektiv, og det kan vi kun gøre troværdigt, hvis vi har orden i eget penalhus. 
  3. Talent-tiltrækning. Der er kamp om talenterne, og de dygtigste har ikke kun ambitioner på egne vegne, men også på klodens. De vil arbejde i virksomheder, der vil gøre en forskel og tage et ansvar.”

Hun deler bæredygtigheds-indsatsen op i tre felter: De lavthængende frugter, det komplekse og det yderst komplekse. De lavthængende frugter indgik så at sige i frokostordningen: 

”Vi omlagde vores frokost til 100 pct. vegetar. De forventede ramaskrig udeblev, og maden smager bedre end før. Firmabilerne er elbiler, taxakørsel foregår kun i elbiler, vi har cykelservice, fairtrade-forplejning ved møder, reparerer hellere end at købe nyt og reducerer flyrejser,” siger Barbara Saitta Bregendal og uddyber:

”Vi har vi pålagt os selv en CO2-afgift, fordi vi oprigtigt mener, at markedsprisen på CO2 er for lav. Afgiften bruger vi til at finansiere CO2-lagringsprojekter.”

Var det svært at komme i gang?

”Det kom bag på os, hvor let det var at komme i gang – og hvor meget, vi har lært,” siger Barbara Saitta Bregendal.

Næste trin krævede hjælp udefra:

”Vi købte rådgivning inden for det komplekse, så vi kunne komme i gang. The Footprint Firm gennemgik vores processer, og de afholder løbende master classes med os for at lægge mere til kompetencerne. Og så har vi fundet ud af sidenhen, hvor meget vi faktisk kan selv.”

Og hvad med det yderst komplekse?

”Der er områder, der er så komplekse, at vi må sparke dem til hjørne for nu. Det er vi helt åbne omkring. Vi håber f.eks. at kunne komme på nogle mindre Power Purchase Agreements, men der venter vi lidt på, at teknologien følger med,” siger Barbara Saitta Bregendal.

Hvor meget går kunderne op i bæredygtighed?

”Det gør de i et tempo, der er accelereret voldsomt. For få år siden var der ikke mange kunder, der selv berørte emnet. Nu er bæredygtighedskommunikation en ydelse, der efterspørges hos markant flere – enten som en kerneydelse eller en sideydelse,” siger Barbara Saitta Bregendal og tilføjer:

”Ligesom vi nu i stigende grad stiller bæredygtighedskrav til vores leverandører, så gør kunderne det også til deres leverandører. Og vi vil snart se lignende krav i bl.a. offentlige udbud: At man også som rådgiver kan dokumentere bæredygtigheden og arbejder på at reducere sin negative klimapåvirkning.”

Det kan være hårde krav … 

”Ja – og nej. For hvis man er kommet i gang, opfattes kravene ikke som hårde, men noget naturligt,” siger Barbara Saitta Bregendal. 

Creative Club afholder den 9. juni en konference om Bureauer & Bæredygtighed. Her stilles (og besvares også) spørgsmålet: Hvordan bliver den danske bureaubranche mere bæredygtig? Barbara Saitta Bregendal optræder på konferencen sammen med sin kollega Sofie Rebecca Høj. Se her hvem de øvrige oplægsholdere er.