Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Topløse piger i faldskærm ligner spekulation i at spare indrykningsbudgettet.

Når begrebet viral kan tænde julelys i øjnene på annoncører, skyldes det tanken om, at forbrugerne selv går ind og ser reklamefilmene, så man kan spare hele indrykningsbudgettet.

Spørgsmålet er så bare, hvad der kan få forbrugerne til at se en reklamefilm helt frivilligt.

Grænsehandelsbutikken Fleggaard og Uncle Grey har tyet til den mest banale løsning på dette problem: piger med bare bryster.

Filmen er på 2,45 min. så den er næppe lavet til tv-visning. Dette skrevet uden at vide, om den vil støde på nogle juridiske grænser. Men den er ikke mere fræk end, at det formentlig kun er feminister, den for alvor kan provokere.

Filmen viser en masse oppumpede og topløse piger, der springer i faldskærm og former et slagtilbud på himlen – måske er det derfor, den kan gøre indtryk i det puritanske Amerika, hvor bare bryster er mere forbudt end maskingeværer.

Helt tilfældigt (må man gå ud fra) har en amerikansk IT-blogger nemlig fundet filmen og begejstret karakteriseret den som verdens bedste reklamefilm. Da han beskrives som meget indflydelsesrig kan det måske være med til at booste interessen i Danmark, som jo må være Fleggaards marked. Det eneste, der mangler, er et par feminister, der bliver provokeret. Så skal opmærksomheden nok komme i gang.

“Det ligner helt klart spekulation i en viral effekt”, siger Patrick Isaak, der efter mange år som kreativ direktør i Saatchi & Saatchi nu er selvstændig. Han fortsætter:

“Men man kan ikke bare skyde filmen ned som banal. Det er faktisk en sjov ide, at pigerne skriver ‘Vaskemaskine 4000 kr.’ på himlen – eller hvad der nu præcist står. Verdens bedste reklamefilm – det er det dog ikke – og det udsagn siger mere om bloggeren end om filmen. Han har måske gået i en skole, hvor man lærte skabelsesteori i stedet for Darwin, men forstand på reklame har han ikke nødvendigvis meget af.

I kommerciel kommunikation er det naturligt, at man søger opmærksomhed. Spørgsmålet er, om opmærksomheden er relevant, og det er jeg i tvivl om i dette tilfælde. Afleveringen af budskabet overskygger selve budskabet. Jeg grinte, men reflekterede ikke meget over budskabet, og jeg har svært ved at kæde hele deres kommunikations-koncept sammen med Fleggaard. Derfor giver det ikke rigtig en positiv afsmitning”, siger Patrick Isaak.

PS! Nu vi beskæftiger os med banal opmærksomhed, så skal det retfærdigvis siges, at overskriften på denne artikel kan beskyldes for at gøre det samme.

Se filmen her: http://www.fleggaard.dk/movie.aspx

 

 

Kommentarer

  1. Reklamen er da meget sjov, og det virale aspekt er der vist ikke noget i vejen med, når bloggere begynder at promote den. Det er trods alt noget, der ligner et reelt viralt aspekt, i modsætning til meget af det skidt, der produceres under dét buzzword, men som aldrig når viral volumen i videresendelse.

    Det, man måske kan tvivle på, er egnetheden i forhold til Fleggaards målgrupper. Hvem tager beslutning om køb af vaskemaskiner og lignende i hjemmet? Og hvordan reagerer de på filmen og på Fleggaard’s øvrige “til grænsen” branding med blonds & boobs?

    Nu skal jeg ikke være den notoriske feminist, som så smukt beskrives i artiklen, men de små drenge på diverse bureauer er ind imellem ganske blinde når det gælder effekten af deres arbejde. Der findes et meget stort og meget beslutningsdygtigt kvindesegment, som vist kun trættes af den udbredte hørm af indstængt teenagedrenge-hummer, som pt. er en vogue i reklamebranchen.

  2. Uncle har lavet Fleggaard. Og som alle ved, bekender vi os til den lige vej til modtageren. I dette tilfælde er det en stor gruppe af voksne drengerøve, der syntes det er meget smart at kombinere købet af faldskæmen med 6 rammer X-Mas i en af Fleggaards grænsebutikker. Måske er det fordi, vi er nogle jyske bønder, at vi sagtens kan se logikken i, at den kombination fungerer fint med et par tusinde kvinder i frit fald. Til historien hører, at filmen markedsføres på TV som en film, der er lige over grænsen til TV. Så kunderne selv skal finde de bare bryster på fleggaard.dk. Det er der så uhyggeligt mange, der har valgt at gøre. Og mange af dem har hygget sig ekstra meget i julen med deres nye 42″ fladskærm og rigeligt med dåseøl. God jul 🙂

  3. Selvfølgeligt er der tænkt på at gøre videoen viral og spare et indrykningsbudget. Men i artiklen beskrives dette, som uærligt eller problematisk. Det kan jeg ikke følge. De eneste det er problematisk for, er vel Tv-stationerne, og ikke forbrugerne?!
    Om man så synes at bare bryster er et billigt salgstrick, det er vel op til den enkeltes smag.

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club