Bank vil sælge loyalitetskoncepter

Peter Engholm
25@mail.dk

Ikano Bank vil ind på loyalitetsmarkedet. Et usædvanligt træk, i al fald i Danmark. Banken lægger ikke op til at konkurrere med bureauer, men derimod samarbejde med dem.

Principielt er vi vel alle på loyalitetsmarkedet, hvad enten det er privat eller professionelt – men når Ikano Bank melder sin ankomst på markedet, så dækker det over noget andet og mere konkret:

”Loyalitetskoncepter er kundekort, kundekort med kredit og opbygning af loyalitetsprogrammer, hvad enten det baserer sig på point, forskellige niveauer at aktivere osv. Vi vil kombinere vores indsigt og 30 års erfaring inden for kreditverdenen med loyalitet,” siger Peter Stuhr, der er salgs- og marketingdirektør hos Ikano Bank.

Men det er vel usædvanligt, at en bank tilbyder denne type koncepter …

”Ikke at vi gør det. Vi har været på markedet for loyalitet i England siden slutningen af 90erne. Vi tror, at vores kombination af databehandling og viden om kunder – herunder gode betalere og segmenter – kan vække interesse på det danske marked, hvor der er kamp om kunderne,” siger Peter Stuhr.

Han tilføjer, at Ikano Banks udgangspunkt er at tilbyde loyalitetsprodukter målrettet retailers, som er et segment, ”vi kender til bunds og selv er udsprunget fra.”

Loyalitetskoncepter håndteres enten af retaileren selv, f.eks. Coop i Danmark og Tesco i Storbritannien, eller outsorces. Men konkurrenterne er ikke dialogbureauer, understreger Peter Stuhr.

”Vi kan ikke det hele alene, og derfor har vi indgået et strategisk samarbejde med Kaplan, som vi allerede samarbejder med i Sverige. Herudover vil vi indgå både formelle og uformelle samarbejder med danske bureaukompetencer i det omfang, at vores loyalitetsløsninger vil indeholde eksempelvis layout, tekstforfatning og dialogkoncepter. Det vil typisk være de bureauer, som vore retail-partnere samarbejder med,” siger Peter Stuhr.