Det er en pudsig historie, at en tidligere bankdirektør bliver medejer af et bureau, men der er faktisk cool business i, at samarbejdet med Jan Aagaard og DigitalPR opstod, og som nu resulterer i et medejerskab.
”DigitalPR var til at begynde med en lidt ustruktureret og iværksætterkaotisk virksomhed med et stort potentiale og en god ide. Men det var først, da vi tilknyttede Jan som rådgiver, at potentialet for alvor blev forløst,” siger Kenneth Nygaard Knudsen, der er direktør og ejer af bureauet.
Han fortsætter:
“Kombinationen af vores passionerede ildsjæle og den erfarne bankdirektør har været en fantastisk cocktail. Vi har uden tvivl undgået mange af de udsving og begynderfejl, som andre nystartede virksomheder oplever – og det skyldes i vidt omfang Jans grundighed og enorme erfaring”.
Jan Aagaard har drevet selvstændig virksomhedsrådgivning om økonomi og forretningsudvikling de seneste syv år efter at han havde været erhvervsdirektør og filialdirektør i Danske Bank og BG Bank.
Hos DigitalPR, der blev etableret i 2015, har man brugt Jan Aagaards ydelser siden 2018. Især har han været med til at sætte struktur på bureauet, der har spedialisteret sig inden for IT, tech og gaming med udgangspunkt i SIlkeborg, og med freelancere og samarbejdspartnere i flere lande i Norden.
“Mit bidrag har mest af alt handlet om at øge fokus på at organisere, strukturere og forretningsudvikle. Alt det som udgør fundamentet for en velfungerende virksomhed, men som iværksættere ikke nødvendigvis er gode til. Vi har lagt en plan, som vi selvfølgelig har justeret lidt på undervejs, men vigtigst af alt har vi fulgt den og styret efter den med tillid til hinanden. Det er for mig at se måden at bygge en virksomhed op på og et eksempel at følge for mange andre i en til tider vild og uregerlig branche,” siger Jan Aagaard.
I de fem år, som Jan Aagaard har været med på sidelinjen som rådgiver, er bureauet vokset fra tre til ni fuldtidsmedarbejdere, og der er blevet tilknyttet seks freelancemedarbejdere.
Det er ifølge Jan Aagaard sket ved at dreje på alt lige fra salg, tidsforbrug, indtjening, kundepleje og rekruttering – og med konstant fokus på at vokse i et kontrolleret tempo.
”Virksomhedens overordnede plan har gjort det muligt at følge med i udviklingen, uden at det er gået ud over kunderne eller medarbejdere. I det hele taget hviler meget af vores succes på evnen til at tiltrække og fastholde dygtige medarbejdere. Den slags sker vel at mærke ikke bare af sig selv. Det er en klar prioritering, som heldigvis er meget selvforstærkende,” siger Jan Aagaard og tilføjer:
”Derudover har vi arbejdet med at frigøre ressourcer til salgsarbejde hos de medarbejdere, der har de bedste kontakter og et ønske om at beskæftige sig med salg. Det er også en måde at stimulere omsætningen på – men i øvrigt kun én af mange vigtige opgaver i virksomheden, som i høj grad er afhængig af helheden og fællesskabet,” tilføjer den tidligere bankdirektør.
Jan Aagaard kommer til at eje 10 pct. af bureauet. De øvrige ejere er Kenneth Knudsen og Morten Sahl Käding. Jan Aagaard skal fremover både være en del af driften i digitalPR og fortsætte med at varetage sin rådgivningsvirksomhed.