Banker: Kunderne vil have personlig kontakt

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Brancheklip: Digitale bankløsninger er en hygiejnefaktor, mens personlig kontakt giver kundetilfredshed, viser undersøgelse.

Bankerne har udviklet en del digitale løsninger til deres kunder, med MobilePay og Swipp som de mest fremtrædende.

Disse løsninger er kunderne meget glade for, men de betragter dem nærmest som en hygiejnefaktor og derfor er det den personlige kontakt, der betyder mest for kundetilfredsheden.

Det viser den årlige undersøgelse af kundetilfredsheden i banksektoren, som EPSI Danmark foretager.

I toppen ligger Handelsbanken og lokale banker. Arbejdernes Landsbank samt Spar Nord følger lige efter.

Disse scorer alle højt på den personlige kontakt.

”De digitale tjenester som apps og mobilbank er selvfølgelig kommet for at blive, men en vigtig opgave for bankerne er at sørge for, at de fortsat holder den personlige kontakt, i takt med at kunderne går mere og mere digitalt. For kunderne siger, at det er vigtigt at have en god personlig kontakt,” siger adm.dir. i EPSI Danmark, Helene Söderberg til Berlingske.

Ud af 10 kunder angiver 7 af dem, at det at have adgang til en filial også er vigtigt.

EPSI-undersøgelsen viser også, at de unge under 30 år har stor tillid til bankbranchen, mens dem i alderen 30-44 er mere kritiske.

Kundetilfredshed privatmarkedet

 Bank 2015 2014 2013 2012 2011
Handelsbanken 77,7
76,5 76,6
78,2
75,3
Øvrige banker (primært lokale banker) 77,2
75,2
74,3
74,7
78,2
Arbejdernes Landsbank 76,8
Spar Nord 75,8        
Sparekassen Kronjylland 72,5        
Sydbank 71,4  73,5 74,7 76,1  75,6 
Jyske Bank 70,1  71,8 72,7  71,8  75,3 
Nykredit Bank 69,5  69,7 71,5  73,4  73,7 
Nordea 68,8  69,9  69,4 71,8 73
Danske Bank 65,1 64  59,5 

62,3

 68,9
Gennemsnit 69,8  69,5 65,8  67,5   71,9

Undersøgelsen er gennemført aug-sep. 2015.

Kilder: Berlingske Business p. 4/EPSI Danmark