Af Peter Engholm 25@mail.dk

Lars Bastholm skal som kreativ direktør placere Cheil Worldswides nye flagsskib, Cheil USA, på listen over bureauer, som de store annoncører skal holde øje med.

Med en Grand Prix i Cannes Lions og topposter i flere amerikanske bureauer er Lars Bastholm den bedst kendte dansker i international kreativitet.

Senest har han været hos Ogilvy & Mather, iført to kasketter; digital chef for Nordamerika og kreativ direktør for Ogilvy New York.

Dén post forlod han imidlertid i sommer – bl.a. for at få hænderne mere nede i den kreative suppedas.

Og nu skifter Lars Bastholm ikke blot rolle fra manager til spillende træner, men også rammer: Fra det veletablerede Ogilvy til det sydkoreanske bureau-brand Cheil, der indtager udfordrerens rolle.

Cheil Worldwide står så stærkt i Asien, at det indbringer en samlet 17. plads over verdens største bureau-kæder, men i USA har bureauet ikke slået igennem – og har mest været kendt for at have været ejet af Samsung, en ejerandel, der nu er nede på 15 pct.

Dette kendskab skal forbedres – med et skift tilbage navnet Cheil USA og en topledelse, der er hentet over det seneste år.

Vel at mærke en topledelse, der – ifølge Buz Sawyer, chef for Cheil i Nord-, Syd og Mellemamerika – forstår det amerikanske marked, for hidtil har Cheils chefer på de lokale bureauer bestået af personer udsendt fra det sydkoreanske hovedkontor.

Men netop det manglende kendskab giver så meget desto større udfordring for entreprenøren Lars Bastholm.

Til New York Times siger danskeren:

“Cheil USA er som et stykke blankt papir for os, som vi skal udfylde. Jeg er engageret og vil have det her til at fungere. Hvis tingene er lette, så bliver det hurtigt kedeligt. Du bliver nødt til at udfordre dig selv.”

Om udsigten til at rekruttere kreative kompetencer til et relativt ukendt bureau, lyder svaret:

“Jeg har allerede ansat to – og jeg har forsikret dem, at hvis de ikke trives, så har jeg lavet nogle kort med teksten Get out of Cheil.”

Og jo: Cheil udtalt på engelsk/amerikansk rimer på jail (og yale).

Cheil USA har to kontorer, et i New York og et i Dallas, og Lars Bastholm tiltræder 2. januar med det erklærede mål at få Cheil USA på listen over “agencies to watch” inden udgangen af 2012.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club