7 måneders forarbejde slut: Bates klar med ny Faxe Kondi platform

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

En af Danmarks stærkeste mærkevarer har fået ny strategisk platform, der bygger på indsigt om, at drenge og mænd altid konkurrerer – om stort og småt.

Under denne artikel kan du se den nye reklamefilm for Faxe Kondi, som får premiere i morgen torsdag.

Men skal du yde filmen retfærdighed, så skal du ikke anmelde den isoleret. Den er og bliver kun startskuddet på en ny strategisk platform, der er meget mere end film. Filmens opgave er at sætte scenen – siden vil platformen folde sig ud gennem et væld af andre kreative muligheder.

“Faxe Kondi har længe ikke haft en fast platform, der har kunnet fungere som ramme om vores markedsføring. Vi har haft gode ting – men de har været enkeltstående – og det har været vores faste ambition, at vi ønskede en platform som udgangspunkt for vores markedsføring mange år frem,” siger marketingdirektør Stephanie Illgner fra Royal Unibrew.

Den nye platform skaffede Bates Y&R budgettet i november, men siden har der været brugt meget tid på forarbejdet, tests og i det hele taget gennemtænke konceptet.

“Faxe Kondi er en af vores stærkeste mærkevarer, så det er helt naturligt, at vi tænker os grundigt om,” siger Stephanie Illgner og fortsætter:

”Selv om vi har været længe undervejs, har det været det hele værd. Alt for mange kommunikationsstrategier er baseret på relativt simple kampagnemekanismer, men for Faxe Kondi SKULLE vi finde det nye ståsted og den nye brand strategi, før vi ville udkomme. I hele processen var det vigtigt for os at finde tilbage til rødderne for Faxe Kondi og det, som varemærket ALTID har stået for: Sport, sammenhold og uhøjtidelighed,” siger Stephanie Illgner, marketingdirektør hos Royal Unibrew.

Titlen på den nye platform er ‘Når der går sport i den’ og den bygger på den grundliggende indsigt, at drenge og mænd begynder at konkurrere, når de er sammen.

“Det handler selvfølgelig om sport men det handler om meget andet. Konkurrencen opstår i alle mulige små og store sammenhænge. Det kan f.eks. være, når man skal smide noget i en papirkurv, hvor man begynder at lege basketball, men det er blot et enkelt eksempel. Alle steder opstår det – leg, transport og spil. You name it. Det kommer helt af sig selv, og den indsigt kan bruges til et hav af aktiviteter. Vi ser sådan på det, at vi ikke skal pushe det – vi skal bare sørge for, at etablere muligheden,” siger adm. dir. Thomas Brandt, Bates.

Ud over konkurrence-elementet, så er situationerne også udtryk for leg, fællesskab, sjov og sammenhold, som samtidig er vigtige dele af Faxe Kondis DNA. Autencitet har også været en vigtig ingrediens og derfor er mange af deltagerne i filmen rekrutteret blandt Faxe Kondis 200.000 fans på Facebook.

”Jeg skulle bare vende ryggen til de venne-grupper, som vi havde rekrutteret til filmen, så var de i gang med alle mulige selvopfundne konkurrencer, som at hoppe med skateboardet over mælkekasser eller andre store og små udfordringer, som drenge i alle aldre altid stiller hinanden. Drenge vil altid være drenge, og det vil filmen i høj grad afspejle, ” siger Tore Frandsen, der har instrueret. Og i øvrigt fået tre dage til det for at sikre muligheden for at fange de situationer, hvor deltagerne er så ægte som muligt.

Som led i relanceringen af brandet har Royal Unibrew desuden fået Chimney til at skabe en brand audio signature og Faxe Kondi´s helt egen melodi.

Bureau: Bates Y&R
Produktionsselskab: Entrance
Instruktør: Tore Frandsen
Musik: Chimney

https://www.youtube.com/watch?v=pKUPLY0-wLY