DDB skifter nu kreativ direktør. Ind kommer Thomas Fabricius, der kommer fra en rolle som partner og kreativ direktør hos Bates Y&R.
“Vi har flirtet lidt med Thomas tidligere, men nu har timingen vist sig at være rigtig for begge parter. Hans kreative profil og ambition samt personlige og ledelsesmæssige egenskaber er et rigtigt godt match for os,” siger adm. dir. Pernille Gjøls-Andersen.
Thomas Fabricius erstatter, engelske Simon Higby, der rejser tilbage til DDB i Stockholm.
Der er dog hverken tale om en overraskende afgang eller et reelt farvel til Simon Higby, som med sæde i Stockholm fortsat vil spille en rolle på udvalgte kunder.
“Vi havde Simon Higby ’til låns’ i en toårig periode og det har været en lærerig periode for os alle. Vores evne til at arbejde som full service kommunikationspartner i den digitale, tekniske og hurtigt omskiftelige virkelighed havde allerede resulteret i anerkendte cases, men Simon har bestemt sat skub i den kultur med sin erfaring fra bl.a. VW Fun Theory,” siger Pernille Gjøls-Andersen og fortsætter:
“I særdeleshed har vi løftet niveauet på vores nordiske DDB-samarbejde og kompetencedeling som nu yderligere styrkes idet Simon stadig vil have tilknytning til DDB Copenhagen på relevante projekter og kunder, selvom han nu igen vil have sin base hos DDB Stockholm.”
For Thomas Fabricius bliver det næsten som at vende hjem idet han i årene 2006-09 var en del af &Co, der holder til i samme bygning som DDB.
”Jeg tror at de fleste, der lige som mig har oplevet DDB udefra de seneste år, har tænkt ‘der sker et eller andet spændende derovre – de har sgu fat i den lange ende’. Og den udvikling glæder jeg mig vanvittig meget til at blive en del af og at bygge videre på. Det er et bureau med en god størrelse, en spændende kundeliste og en sund blanding af junior og senior kræfter,” siger Thomas Fabricius.
Thomas Fabricius’ jobskifte kommer oven på et forår, hvor Bates har været nødt til at skære markant ned på staben. En halv snes medarbejdere blev opsagt i foråret som følge af tabet af en stor del af Telenor. Det har også ramt partnerkredsen, hvor en anden kreativ, Søren Nøhr, står til at stoppe på bureauet til næste år.
Det svære marked præger da også kommentaren fra Bates.
”Det er en sand gentleman og kreativ elegantier, der nu forlader Landemærket efter en kæmpe indsats de sidste 4 år. Desværre har tidernes ugunst betydet, at der ikke var nok arbejde til 2 kreative direktører, så Thomas har taget konsekvensen og sagt ja til et spændende nyt job, og traditionen tro har Bates leveret endnu en direktør til et top 10 bureau,” siger adm. dir. Jacob Hastedt.