Bates står bag onlinekampagne for Kristeligt Dagblads nye avis

Pia Osbæck
pia@bureaubiz.dk

Til gengæld står Director for print-kampagnen, der skal markedsføre en omfattende relancering af Kristeligt Dagblad.

Kristeligt Dagblad relancerer i dag avisen og søsætter samtidig en omfattende kampagne for den nye avis.

Startskuddet går i dag og gælder både online og print.

Det er Bates, der står bag onlinedelen i den nye kampagne, som går ud på at få nuværende abonnenter og læsere til at prædike for den nye avis.

I de kommende uger vil avisen med pay-off’et ‘Forvent mere’ skabe et univers, hvor fem redaktører fortæller om, hvad man kan forvente af det nye Kristeligt Dagblad. Det bliver med et take-over banner, der ligger på kristeligt-dagblad.dk.

Samtidig søsætter man en kampagne på Facebook. Til det formål har Bates skabt en app, hvor det handler om at aktivere Kristeligt Dagblads tilhængere. De kan anbefale avisen over for deres venner og forære dem fire uger gratis.

Det gør de naturligvis ikke for avisens blå øjne skyld. Men da Kristeligt Dagblads læsere, ifølge salgs- og marketingdirektør Joachim Langagergaard, er meget kongetro, har man valgt at give dem Jens Andersens nye biografi om Dronning Margrethe: ’40 år på tronen’, hvis de forærer avisen til tre af deres venner.

Kristeligt Dagblad har 9000 fans på Facebook, hvilket Joachim Langagergaard synes er mange af en niche-avis at være, men han forventer, at Facebook- kampagnen vil give endnu flere.

Det sidste element i online-kampagnen er et 24-timers tilbud på Spotdeal om at en købe 3 måneders weekendlevering inkl. Jens Andersens biografi.

Kristeligt Dagblad har ikke tidligere samarbejdet med Bates:

“Samarbejdet med Bates er nyt og er isoleret til denne produktion af bannerkampagne. Vi har ikke truffet nogen beslutning om at skifte bureau. Via gode kontakter fik vi hurtig og god hjælp til at producere onlinedelen af kampagnen. Vi har også tidligere brugt andre bureauer til at producere reklamefilm, osv.

Print kampagnen er udviklet af Director, som Kristeligt Dagblad har samarbejdet med i mange år, og den starter i dag med det samme tilbud i avisen, som der er på Facebook.

Det er også Director, der har udviklet pay-off’et ’Forvent mere’, som hele kampagnen drejer sig om.

Samtidig ryger der en DM af sted til tidligere abonnenter. Her er budskabet, at de kan købe et halvt års abonnement og som tilgift få et kamera.


Går I ikke i eksterne printmedier?

“Vi går ud i en række magasiner og aviser primo marts. Det er Mediabroker, der har lagt den plan og den vil jeg ikke løfte sløret for. Men jeg kan sige, at når vi går eksternt denne gang er det primært for at hente respons, selvom vi naturligvis også skal arbejde med avisens brand, siger Joachim Langagergaard, der kom til Kristeligt Dagblad i august sidste år.

Selve relanceringen består af flere nye stofområder og nyt design.

Blandt andet indfører man et ugentligt globalt interview med centrale internationale opinionsdannere, blandt andet politiske statsledere.

Samtidig indfører man et helt nyt redaktionelt område: Sundhed og helbred. Det kan virke som et lidt pudsigt område at satse på. Men en læserundersøgelse, hvor næsten 3.000 deltog, viste en interesse for at blive klogere på sundhedsområdet, hvor man ofte får modsatrettede meldinger på, hvad der er sundt og usundt.

Det nye design er udviklet i samarbejde med avisdesigner Ole Munk fra Ribergård & Munk.

“I en pulserende medieverden ønsker vi at gå mod strømmen og skabe en avis til eftertanke og fordybelse”, siger avisens ansvarshavende chefredaktør og adm. direktør Erik Bjerager i en pressemeddelelse. “Når vi relancerer Kristeligt Dagblad i et nyt og mere moderne design, er det er det for at understrege vores ambition om at være den førende kultur- og eksistensavis i Danmark. Vi har på samme tid fornyet og forbedret avisen på en lang række områder og skabt nye redaktionelle temaer, som vi forventer os meget af.”