Samme firma. To bureauer. Hvem har løst opgaven bedst?

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

Arla har til ny stor satsning valgt forskellige løsninger i hhv. Danmark og Sverige. Begge skabt i BBDO-netværket. Se løsningerne her.

I Sverige hedder det Arla Wellness. I Danmark hedder det Arla Cultura. Men grundideen er den samme. Det handler om functional food – eller fødevarer med ekstra gode egenskaber, som kategoridirektør, Mette Færch foretrækker at kalde det.

Det er fødevarer med f.eks. tilsat vitamin, som det sidste år blev tilladt at markedsføre.

Men selv om grundideen er den samme, og også timingen for lanceringen, så er der nogle afgørende forskelle på Sverige og Danmark og derfor har man valgt at angribe markedet på to forskellige måder (se kampagne-eksempler herunder).

I Sverige kører man på det “ikke helt perfekte menneske”, mens man i Danmark bygger videre på Cultura-brandet.

“I Sverige har man set muligheden for at gå bredere ud og etablere Arla Wellness som et nyt brand med en bred portefølje af produkter. I Danmark har vi i mange år haft Cultura, som forbrugerne kender godt, og som vi har valgt at gøre til vores brand for fødevarer med særlige egenskaber,” siger Mette Færch og fortsætter:

“D.v.s. at vi starter der, hvor forbrugerne er, og så bygger vi videre derfra. I første omgang kommer der nogle mælkeprodukter på, men man kan godt forestille sig, at man på sigt vil se det udvikle sig i samme retning som Arla Wellness i Sverige.”

Bortset fra navnet bruger Wellness og Cultura da også det samme nye design, der er udviklet af det engelske bureau PI Global.

Arla-brandet håndteres overordnet af engelske BBDO, mens de to forskellige kampagner er udviklet af BBDO-bureauerne i henholdsvis Danmark og Sverige.

Der er tale om en ganske stor kampagne omfattende både tv, print, outdoor og online, som BBDO i Danmark har tilrettelagt.

“Vi vil gerne have budskabet ud, så kampagnen får et ordentlig tryk,” siger Mette Færch.

Den danske løsning:

Her er den svenske udgave:

Og en kortere svensk udgave: