BBDO er det mest vindende bureau – men glemmer at dele æren?

Peter Engholm
25@mail.dk

The Gunn Report kårer BBDO New York til det mest prisbelønnede bureau i verden i 2008 – takket være HBOs voyeur-kampagne. Men netop dén kåring prikker til et ømt punkt i det moderne bureaulandskab.

The Gunn Report har lagt årets kreative priser sammen, og Cadburys gorilla – fra Fallon, London – er klodens mest prisvindende reklame. Bureauet står også står bag nr. 3. og 4. på prislisten, alligevel er det BBDO New York, der løber med titlen som Most Awarded Agency 2008.

Primære årsag er Voyeur, kampagnen for Home Box Office, der alene i Cannes høstede 2 Grand Prix, 5 guld, 1 sølv og 1 bronze fordelt på godt en håndfuld kategorier.

Men netop dén cocktail – BBDO, HBO og Cannes – fik Michael Lebowitz, adm. direktør i digitalbureauet Big Spaceship, galt i halsen. Cannes tillader kun én vinder, og det blev BBDO, selv om det var Big Spaceship, der pustede digitalt liv i ideen og filmen.

Dermed peger den aktuelle Gunn Report på et ømt punkt i samarbejdet mellem reklamebureau og digitale specialister. “Award-opbygningen er ikke fulgt med det skiftende bureau-landskab”, sagde Michael Lebowitz til Creativity Online – og han mente sådan set heller ikke, at BBDO var tilsvarende opdateret:

“Jeg tror ikke, at BBDO er fuldstændig uskyldige hér. Jeg beundrer BBDOs arbejde – de skød en utrolig film. Men at benævne os som en produktionsselskab er en undervurdering af den enorme indsigt, det kræver at tage et stykke traditionelt medie og få det præsenteret og spredt bredt ud, som var det født digital. Mange folk kom hen til mig og sagde undskyld, mens jeg var i Cannes”, udtalte Michael Lebowitz.

David Lubars, kreativ direktør på BBDO New York, svarede på kritikken, at hans bureau fortjener priserne, for det var herfra, at ideen udspringer.

“Ideer er tidløse, ideer er det, som inspirerer folk – de er roden til al eksekvering. Hvad angår Voyeur, så udtænkte BBDO ideen, skød ideen, og fik så Big Spaceship til at gøre, hvad de gør. De udførte et fantastisk stykkke arbejde, og vi har gjort alt, hvad der står i vores magt, for at anerkende det”, sagde David Lubars.

Netop ideernes faderskab kan være diffus i en verden, hvor tingene flyder sammen – og måske ekstra diffust, hvis ideen er tænkt digitalt i begyndelsen.

For nylig pustede TV 2 diskret til ilden, da man inviterede netop Michael Lebowitz til sit Cannes-arrangement, Winners Day, for nylig. Ved den lejlighed spurgte danske BBDO-folk diskret Lebowitz til rollefordelingen på kampagnen, og Lebowitz svarede diplomatisk. Ingen brændte naller her, men ingen tvivl om, at emnet er betændt.