Af Finn Graversen fg@kabelmail.dk

Bureauet har mistet en række ledende folk til McCann og det har givet anledning til at overveje den fremtidige struktur.

Da Flemming Thomsen sagde farvel til BBDO for at blive en del af ledelsen af det nye McCann Copenhagen, mistede adm. dir. Niels Folmann en mand, der stod opført som produktionsdirektør.

Men i stedet for blot at finde en afløser har Niels Folmann valgt en helt anden løsning: BBDO etablerer nu et produktionsbureau, som under navnet Fast Forward skal bemandes med både en direktør og 4-5 ansatte.

“Der bliver tale om et selvstændigt profit-center, der placeres på vores adresse men uafhængigt af BBDO således, at det både kan arbejde tæt sammen med os samt håndtere egne kunder”, siger Niels Folmann, der bliver bestyrelsesformand.

Fast Forward skal i første omgang arbejde med produktion af print og digitale løsninger.

“Der er to spor for et bureau: Dels strategi og konceptudvikling. Og dels produktion. Der er ikke tale om et A og et B hold. Det er to selvstændige kompetence-områder, som skal fokusere på hver deres felt”, siger Niels Folmann og tilføjer:

“Selvfølgelig skal produktion være en del af et bureau – men det er et område, hvor der sker store forandringer, og hvor konkurrencen handler om at være stærk til både pris, hastighed og kvalitet. Hvis produktionen er en del af det konceptuelle bureau, er der efter min mening stor risiko for at tabe opgaverne”.

BBDO har en inhouse producer til film-produktion, som ikke umiddelbart bliver en del af opgaverne for det nye produktionsbureau. Det hænger bl.a. sammen med, at en traditionel film-produktion rummer mange kreative beslutninger under selve produktionsforløbet.

Niels Folmann udelukker dog ikke, at Fast Forward kommer til at beskæftige sig med filmproduktion. Behovet kan f.eks. opstå i forbindelse med, at man på nettet oplever en efterspørgsel på low-budget film af mere taktisk karakter.

Han er ved at være på plads med bemandingen, men han er endnu ikke parat til at offentliggøre navnet på den nye direktør.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club