Af Peter Engholm 25@mail.dk

Bureauet har ført stafetten med HKs ”En del af løsningen” så overbevisende videre, at HKs A-kasse nu også valgt BBDO.

Da Propapanda McCann og HK ikke kunne forliges i en diskussion om overenskomster, overgik kampagnen “En del af løsningen” til BBDO, der i begyndelsen af december førte stafatten.

Det er blevet gjort så overbevisende, at HK A-kasse nu også er på bureauets kundeliste.

“Fagforeningen og A-kasse er to selvstændige selskaber, så det var ikke givet, at A-kasse skulle følge “store-HK”. HK kører en kampagne på løsningsniveau, mens A-kasse kører en mere fortællende stil,” siger Niels Folmann, adm. direktør i BBDO.

HK A-kasse er i reklameblokken med Flemming Jensen som krønikefortæller og på nettet med A-kasse-direktør Bo Gazwiller som guide.

“HK A-kasse går tilbage til 1907, og det er mig bekendt første gang, at en af de gamle A-kasser er på banen med en film – med ca. 40 sekunders storytelling,” siger Niels Folmann.

Han ser ikke blot en forskel mellem, hvordan HK og HK A-kasse kommunikerer, men også hvordan HK-A agerer i forhold til de øvrige A-kasser.

“Vi ser snoretræk, riddere og hardcore prissnak. At klippe snoren får en anden betydning i nedgangstider, så vi skulle hverken være morbide, ridder-agtige eller køre et prisdifferentieret budskab. I medgangstider køres der benhårdt på pris, fordi det er en forsikring for noget, man ikke mener bliver aktuelt. Selv om det ikke er positive tider, så ser HK A-kasse frem til at fortælle deres historie: Om lysten til – og erfaringen med – at gøre en forskel. Og om at være tilstede 24 timer i døgnet for medlemmerne, uden at det er tom snak. At kunne tale om kvalitet i rådgivningen,” siger Niels Folmann.

Stemmen i kampagnen er således “ikke-højtråbende, ikke aggressiv”.

“Ganske som når Flemming Jensen siger, at “Måske er det ikke nogen dum idé at vælge en A-kasse, der ikke er født i går”. Vi følger HK gennem kriserne i Danmarkshistorien siden 1907 – med 30erne, oliekrise, afgrundens rand …,” siger Niels Folmann.

Jeg havde ikke bemærket, at kriserne var trædestenene i fortællingen …

“Der er en lang wear-out i filmen – vores tests har vist, at den kan tåle at blive set flere gange,” siger Niels Folmann.

Kommentarer

Få nyhedsbrev

Tilmeld dig Bureaubiz’ ugentlige brief om bureauer, reklamefolk og marketing - og kom bedre rundt om branchen hver dag.

Tilmeld nyhedsbrev
En del af Creative Club