BBDO-skilsmisse fører til ny alliance og nyt bureau

Finn Graversen
fg@kabelmail.dk

BBDO har ansat fem af 10 medarbejdere i A Cph og indgået en samarbejdsaftale med Contentcube. Samtidig er A Cph ejerne i gang med at stifte et nyt bureau.

En ny alliance har set dagens lys i bureaubranchen. Det er BBDO, som har indgået en fast samarbejdsaftale med det digitale bureau, Contentcube.

“Aftalen definerer hvilke kunder, vi samarbejder om. Vi får med aftalen adgang til nogle stærke digitale ressourcer og en leverings-sikkerhed – samtidig med, at vi fortsat kan samarbejde med andre, hvis det i konkrete situationer vil være en bedre løsning. Så det er en rigtig god aftale,” siger adm. dir. Niels Folmann og konstaterer, at det placerer BBDO i en bedre og mere fleksibel situation end tidligere.

Med det sigter han til den skilsmisse, der er sket med det ukendte A Cph, som fungerede som en integreret del af BBDO. Den formelle adskillelse er sket d. 30. september

A Cph er ejet af tre ledende medarbejdere i BBDO, hvoraf de to nu er forhenværende, og skilsmissen har ført til beskyldninger om kontraktbrud og opsigelsen af de 10 medarbejdere i A Cph.

Skæringsdatoen var d. 30. september og facit blev, at fem af medarbejderne valgte at tage imod et job i BBDO.

“Jeg har fået de folk, jeg gerne ville have, så sammen med aftalen med Contentcube har vi de strategiske, kreative og tekniske kompetencer, vi har brug for,” siger Niels Folmann.

For de tre ejere af A Cph er situationen, at de nu sammen med de resterende medarbejdere (en enkelt af de 10 er på barsel) forsøger at skabe et nyt digitalt outsourcing bureau, med et koncept om principielt at leje sig ud til andre bureauer på en fast kontrakt.

“Meget af den udvikling, der er foregået i de sidste fem år i først Atmosphere og siden A Cph, er sket sammen med en partner i Vietnam. Jeg synes, der er opbygget en ekspertise, som det vil være synd og skam bare at se forsvinde,” siger Tobias Smidth-Fibiger, der er den ene af ejerne. Han fortsætter:

“De 180 medarbejdere i Vietnam er dygtige og kompetente, men skal man lykkes med at splejse projekter sammen med firmaet i Vietnam, så kræver det en benhård projektstyring fra København, og det er den, vi har.”

Niels Folmann fortæller, at også BBDO vil samarbejde med virksomheden i Vietnam.

Tobias Smidth-Fibiger sagde selv sit job op med udgangen af august og er også fratrådt hos BBDO d. 30. september, så det hele er meget nyt. Men ideen er at skabe en virksomhed, der kan fungere som partner for andre bureauer.

“Det er min oplevelse, at mange har svært ved at få skaleret deres webafdelinger. Vores ide er at skabe en slags “plug and play”, hvor man kan leje os til en fast pris for en periode,” siger Tobias Smidth-Fibiger.