Det blev ikke ved truslerne. Ejerne bag A Cph har nu stævnet BBDO for kontraktbrud, og dermed er en speget sag på vej i retten.
Trods forskelligt ejerskab var A Cph og BBDO nemlig oprindeligt så tæt forbundet, at de fungeret som en integreret enhed, og A Cph’s omsætning blev næsten udelukkende genereret via BBDO.
Ejerne af A Cph stod da også alle opført som en del af ledelsen i BBDO, og derfor er det tidligere kollegaer, der risikerer at komme til at stå over for hinanden i retten.
På spil vil være “et væsentligt millionbeløb”, som Tobias Smidth-Fibiger udtrykker det.
Han er en af medejerne af A Cph og tidligere kontaktdirektør i BBDO – et job han forlod med udgangen af september.
Tobias Smidth-Fibiger vil ikke komme nærmere ind på omfanget af stævningen eller indholdet. Sagen kører nu hos advokaterne, og det kan komme til at tage lang tid, før man får en afgørelse i form af en kendelse eller et forlig.
“Vi har fået at vide, at der kan gå op til tre år, så det er bare at væbne sig med tålmodighed,” siger Tobias Smidth-Fibiger.
A Cph er et ganske ungt selskab, der blev dannet i forbindelse med integreringen af det digitale bureau, Atmosphere, i BBDO.
Ambitionen var at samle de traditionelle og digitale kompetencer i en fuldt integreret enhed, og man var meget langt i processen, da der pludselig kom kontraordre fra hovedkontoret i New York.
Løsningen blev A Cph, hvor Atmosphere-ejerne, Tobias Smidth-Fibiger og Carsten Vigh sammen med økonomidirektør, Anders Ertmann, stod som ejere af selskabet, mens man opretholdt integrationen på medarbejderniveau.
For et netværksbureau som BBDO er det en meget usædvanlig konstruktion.
Striden står om kontrakten. A Cph-ejerne mener, at der er indgået en aftale, der ikke kan stoppe før udgangen af 2011. Derfor ser de BBDOs terminering af kontrakten med udgangen af september i år som et kontraktbrud.
A Cph har indledningsvist været en guldrandet forretning. I de første 9 måneder lød overskuddet på 3,5 mio. kr.
Det har ikke været muligt at få en kommentar fra adm. dir. Niels Folmann, BBDO.
I forbindelse med opsigelsen af kontrakten måtte A Cph opsige 10 medarbejdere.
Ca. halvdelen af dem er i stedet ansat hos BBDO, der ydermere har indgået en alliance med ContenCube. Resten sidder nu sammen med Tobias Smidth-Fibiger i et bofællesskab hos nogle møbeldesignere på Øster Farimagsgade og forsøger at få en drift i gang.
Konceptet handler bl.a. om at være leverandør af digitale kompetencer til andre bureauer.
“Vi har fået de første kunder i hus, så vi har fået en drift ind i selskab. Og det må være tilfredsstillende, når man tænker på, at vi kun har været i gang i en måned,” siger Tobias Smidth-Fibiger.