De bedste bureauer på SoMe

Sine Patulski,
redaktionsassistent

Opdateret: Se her hvilke bureauer, der ligger i toppen med flest følgere på de sociale medier.

Bureaubiz har samlet data på 250 danske bureauers gøren og laden på sociale medier: Facebook, Instagram, Youtube og Twitter. Dataene dækker bl.a. følgere, likes, kommentarer, delinger.

Vi har lavet en oversigt over de bedste danske bureauer på de hver af de sociale medier og dermed trukket udenlandske Facebooksider ud af listen.

Top 10 på den samlede SoMe-oversigt: 

ThinkPR har placeret sig højest på de samlede sociale medier (Facebook, Instagram, Twitter og Youtube) med 46.176 følgere.

Der er en klar strategi bag denne placering, fortæller ejer og adm. direktør Karin Nørgaard:

“Vi håndterer SoMe for en lang række kunder og det er en strategisk ydelse, som vi sælger. På vores egne kanaler deler vi forskelligt indhold, som vi synes, passer til de pågældende kanaler og som enten deler viden eller som deler info om os selv.”

Hun fortsætter:

“Jeg tror mange følger os, fordi vi vidensdeler og ikke prøver at sælge. Dertil er SoMe kanalerne ret personlige, præcis som vi er som bureau, og det er holdt på engelsk, så vores kunder kan følge med i vores gøren og laden. Feedbacken er, at de godt kan lide at følge med hos deres danske bureau og kan genkende os på SoMe. Så det er vi glade for.”

Top 3 på Facebook

MSL Group er nr. 2 med 18.947 følgere på Facebook og skiller sig ud ved at kommunikere på dansk på mediet til forskel fra nr. 1 og nr. 3. Det gør få andre bureauer i toppen af listen.

Kim Ege Møller, director hos MSLGroup siger følgende om deres SoMe strategi:

“Vores mange følgere er et udtryk for, at vi på et tidspunkt er gået benhårdt efter at have et stærkt aftryk på de sociale medier. Omvendt må vi også erkende, at vi i andre perioder har været elendige til at levere målrettet og skarpt indhold. Når det er sagt må man også bare sige, at mange følgere forpligter – vi har et kæmpe forspring takket være vores mange følgere – nu skal vi genaktivere dem, og det er vi i gang med nu.”

Om brugen af det danske sprog siger Kim Ege Møller:

“Dels vil vi gerne signalere, at selvom vi er en global virksomhed, så er vi også solidt funderet i Danmark, og vi har også masser af lokalt forankrede aktiviteter. Derudover ved vi, at det er de engelske tekster man typisk scroller forbi, når man tager et hurtigt kig på et nyhedsfeed. I dag er der dog mange, også hos vores danske virksomhedskunder, der udelukkende taler engelsk, derfor vil vi fremover, i højere grad have histoirer på begge sprog.”


Top 3 over bureauerne med flest Instagram følgere er:

Fra Space10 lyder det:

“Space10 ikke er et bureau i traditionel forstand og vi forsøger ikke at appellere så bredt som muligt, men i stedet for at være relevant for de få. Det betyder, at vi går i dybden, kan nørde igennem og at folk opsøger os, fordi vi deler en vision, om at skabe et bedre og mere bæredygtigt i morgen.”


Top 3 over bureauerne med flest Twitter følgere er:

Her har Think PR endnu en rigtig flot placering med 38.363 Twitter-fans – så det er tydeligt, at det er her de trækker de fleste af deres 46.176 følgere på alle sociale medier.

Dataene er fra Storyclash, som man meget snart vil få adgang til via Bureaubiz Pro. Så hvis dit firma har adgang til Pro, kan du og dine kolleger i den nærmeste fremtid selv navigere rundt og undersøge, hvordan I – og jeres konkurrenter – klarer sig på sociale medier.

Hvis du ikke har Pro-abonnement endnu, kan du tilmelde dig lige her – den første måned koster kun 1 kr., og du får en bureauplakat med i købet.